באוויר, בים וביבשה: חברות השילוח בעידן הפוסט קורונה

חברות השילוח נהנות בשנה האחרונה מהעלייה המשמעותית בצריכה באון ליין בעולם כולו. המגמה צפויה להישאר איתנו גם בעתיד, ואחת ההשלכות המשמעותיות שלה היא התייקרות של מחירי השילוח. כיצד נראה ענף השילוח כיום ובמבט קדימה?

"חברות השילוח נהנות בשנה האחרונה מהעלייה המשמעותית בצריכה באון ליין בעולם כולו". אינפוגרפיקה של שליח
אלטשולר שחם
|
08 יוני, 2021

תפריט משנה

בקיצור

  • 1
    הסגרים התכופים בעקבות תחלואת הקורונה בשנה האחרונה, הצמידו אותנו למסכים והביאו לשינוי בהרגלי הצריכה שלנו
  • 2
    מהעלייה הדרמטית ברכישות המקוונות נהנות במיוחד חברות השילוח, שבמקביל מתמודדות עם לא מעט אתגרים
  • 3
    העלייה ברכישות המקוונות לצד הפסקת הטיסות המסחריות היוו קרקע פורייה לחברות השילוח להעלות מחירים

השנה האחרונה שינתה את הרגלי הצריכה שלנו מקצה לקצה. גם אם בעבר ביצענו פה ושם רכישות ברשת, משבר הקורונה האיץ את המגמה הזו לרמות חסרות תקדים והפך אותה לטרנד כלל עולמי חוצה גיל, מגדר ומגזר. תחילה זה היה הכרח שנבע מהנסיבות – הקניונים שנסגרו והחשש מהדבקה בתור בסופר, אילצו אותנו לפנות לחנויות האון ליין ולהזמין מוצרי ביגוד ומזון במשלוח עד הבית. בהמשך, גם הסגרים התכופים והשעות הארוכות שכולנו בילינו בסביבה הביתית, הצמידו אותנו למסכים ובעיקר לטלפון, כך ששיטוט באתרי קמעונאות היה כמעט בלתי נמנע. הנסיבות והצורך הפכו אט אט להרגל, ומכאן ההמשך כבר ידוע מראש. על פי חברת המחקר Statista, ההוצאה הכוללת על רכישות מקוונות צפויה לעמוד ב-2021 על כ-4.9 טריליון דולרים – סכום שמהווה עלייה של כ-400% בשבע השנים האחרונות. אחת התחזיות המפתיעות שפרסם אתר הנאסד"ק בשנת 2017, צופה שבשנת 2040 כ-95%(!) מהמסחר בעולם יתבצע באופן מקוון.

 

עלייה של עשרות עד מאות אחוזים במחירי השילוח

מהעלייה הדרמטית ברכישות המקוונות נהנות במיוחד חברות השילוח, שבמקביל נאלצות להתמודד גם עם תנודתיות גבוהה בסביבה העסקית והתחרותית שבה הן פועלות. המגיפה העולמית שנחתה כרעם ביום בהיר הביאה לשיבושים קשים ועיכובים בשרשרת האספקה העולמית.

 

באופן כללי, רוב השילוח והשינוע של סחורות נעשה באמצעות ספינות בים. הסחורה הגדולה והזולה יותר נשלחת בדרך כלל באמצעות ספינות ואוניות, ואילו סחורות קטנות ויקרות יותר נשלחת באוויר באמצעות מטוסים. אם תהיתם, מטוסים הם אמצעי ההובלה היקר ביותר וגם המזהם ביותר. לשם ההשוואה, שילוח אווירי צורך פי 10 אנרגיה (ביחידות BTU) ביחס לשילוח יבשתי, ולמעלה מפי 50 יחידות BTU ביחס למערכות תחבורה מבוססות מים כמו ספינות ואוניות. בזמן שגרה, חלק גדול מהסחורות שנשלחות באוויר מובלות למעשה בבטן של מטוסי הנוסעים. זה ההסבר לעניין ה-Overweight, אותה תוספת התשלום שאנחנו נדרשים לה כאשר אנחנו חורגים מהמשקל שמותר להעלות איתנו לטיסה. לכן, בתקופת הקורונה כשהטיסות המסחריות הופסקו כמעט לחלוטין, המטוסים הייעודיים של חברות השילוח פעלו במתכונת מורחבת כדי להדביק את הפער שנוצר.

 

השילוב של עלייה ברכישות המקוונות לצד הפסקת הטיסות המסחריות היווה קרקע פורייה לחברות השילוח להעלות מחירים ולהגדיל את רווחיותן. מאז פרוץ משבר הקורונה עלו מחירי ההובלה הימית והאווירית בקו שבין סין לישראל בשיעור של בין עשרות למאות אחוזים. תנודתיות משמעותית במיוחד נרשמה במחירי ההובלה האווירית, לאור הפסקת הטיסות המסחריות, כאמור, והעובדה שבשיא המשבר היה צורך בהטסת ציוד רפואי בכמויות גדולות. בתחום ההובלה הימית נרשמו קשיים שמקורם בשרשרות האספקה, שינוי בנתיבי השייט, מחסור חמור בכוח אדם ואפילו אגרות מסוימות שהחלו להיגבות.

 

חזרה לפעילות סדירה בענף התעופה: רק ב-2024

האם התייקרות מחירי השילוח היא מצב זמני או עובדה שתלווה אותנו גם קדימה? הדעה הרווחת היא שתעשיית התעופה צפויה לחזור בעתיד הלא רחוק לפעילות סדירה, אולם רוב ההערכות מדברות על כך שזה יקרה מתישהו סביב שנת 2024 – כלומר, ייקח זמן עד שענף התעופה יחזור לקצב שהכרנו לפני המשבר. המשמעות היא שהיצע אפשרויות ההובלה ימשיך להיות מצומצם יחסית, כאשר צד הביקוש צפוי להמשיך להיות חזק ואף לעלות – מה שעשוי ללחוץ את מחירי השילוח כלפי מעלה.

 

חשוב לזכור שעל אף שאנחנו בישראל כבר חוזרים לשגרה של טרום המגיפה, בעולם זה עוד לא ממש המצב. בארה"ב ובאירופה יש אמנם התקדמות בקצב ההתחסנות, אך במקומות רבים יש עדיין לא מעט מגבלות על מקומות בילוי, תחבורה ציבורית ותיירות. עד אז, כל עוד החופש לצרוך ולבלות עוד לא חזר לחלוטין, כאמור, ישנו צפי שנמשיך לראות עלייה ברכישת מוצרים בני קיימא בקרב משקי הבית. בתקופת הקורונה כולנו אימצנו הרגלי צריכה חדשים בדגש על רכישות מקוונות בצורה רחבה יותר, והסבירות הוא שהרגלים אלה ימשיכו להיות חלק בלתי נפרד מאיתנו גם בעתיד.

 

גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.