תעשיית השבבים לרכב צפויה ליהנות מפריחה בעשור הקרוב בחסות מהפכת הרכב החשמלי

העולם דוהר במירוץ לרכב החשמלי: רגולציה תומכת מצד אחד, וצרכנים שמחפשים יותר פתרונות ירוקים מהצד השני. גם ענף שבבי הכח (Power Semi) נהנה מביקוש הולך וגובר, עם צפי לצמיחה של כ-15% בכל שנה בעשור הקרוב. מהן ההתפתחויות האחרונות בענף זה, המהווה נדבך מרכזי בייצור הרכבים החשמליים?

"העולם דוהר במירוץ לרכב החשמלי: רגולציה תומכת מצד אחד, וצרכנים שמחפשים יותר פתרונות ירוקים מהצד השני". מוסך עם רכב
אלטשולר שחם
|
08 מרץ, 2021

תפריט משנה

בקיצור

  • 1
    בשנת 2020 חלה עלייה דרמטית של כ-66% במכירות הרכבים שפועלים באמצעות חשמל
  • 2
    מהעלייה המשמעותית בהיקף מכירות הרכבים החשמליים נהנה גם ענף שבבי הכח, המתפקד כשוק משני
  • 3
    לאור הצפי להמשך ההאצה במכירות הרכבים החשמליים, גם הצורך בשבבי כח יעלה משמעותית בשנים הקרובות

שנת 2020 אמנם תיזכר כנראה לעד כשנת הקורונה שהביאה משבר כלכלי ובריאותי עולמי, אבל יש ענפים שהשנה הזו נתנה להם דחיפה משמעותית והאיצה תהליכים שבעולם של טרום המשבר היו לוקחים הרבה יותר זמן. כך קרה בשוק הרכב החשמלי: בשנת 2020 התרחשה עלייה משמעותית במכירות הרכבים החשמליים ובנתח השוק שלהן מתוך שוק הרכב העולמי, ומנגד ירידה במכירות הרכבים הרגילים.

בשנת 2019 נמכרו בסך הכל 89 מיליון רכבים בעולם, 84 מהם מבוססי בערה פנימית (דלק) והשאר חשמליים או היברידיים. בשנת 2020 ירד היקף מכירות הרכבים לכ-72 מיליון, מתוכם 64 מבוססי דלק ו-8 מיליון חשמליים והיברידיים. המשמעות היא עלייה דרמטית של כ-66% במכירות הרכבים שפועלים באמצעות חשמל.

100% רכבים חשמליים בנורבגיה עד 2025

הדומיננטיות של שוק הרכב החשמלי הולכת ועולה, בהובלת מדינות אירופה, וכמובן גם סין וארה"ב. השילוב של עלויות הולכות ויורדות, טווח נסיעה רחב יותר, מיסוי נמוך ורגולציה תומכת, מסייע להגדלת הנתח של שוק הרכב החשמלי בעולם. את המגמה באירופה מובילה נורבגיה, שבה נמכרו בשנת 2020 יותר רכבים חשמליים מרכבי בעירה פנימית, עם נתח שוק של כ-54%. אם מוסיפים לכך גם את הרכבים ההיברידיים ורכבי הפלאג אין (הנטענים), הרי ש-83% מכלי הרכב שנמכרו בנורבגיה בשנה החולפת היו רכבים מבוססי אנרגיה ירוקה, כאשר התחזיות מצביעות על כך שעד שנת 2025 כ-100% מהרכבים במדינה יהיו מבוססי חשמל.

מהעלייה המשמעותית בהיקף מכירות הרכבים החשמליים נהנה גם שוק שבבי הכח, המתפקד כשוק משני בענף. שבבים לרכב מספקים לו את כמות המתח או ההספק החשמלי הדרושים לו. בהשוואה לרכב רגיל, רכב חשמלי דורש, באופן טבעי, כמויות גבוהות יותר של מתח חשמלי, שכן הוא צורך הרבה יותר חשמל. בהתאמה, גם כמות השבבים להמרת מתח הנדרשת ברכב חשמלי גדולה יותר.

ברכב ממוצע, ההוצאה על שבבים להמרת מתח עומדת על כ-50 אירו. כשמדברים על מערכות מתקדמות יותר כמו מובילאיי, ההוצאה הנדרשת בעבור השבבים היא כ-380 אירו. ברכב חשמלי או ברכב פלאג אין, לעומת זאת, העלויות כמובן גבוהות הרבה יותר ויקפצו לפי 6 לעומת רכב רגיל – כלומר, כ-300 אירו עבור שבבים להמרת מתח. המשמעות היא שהחברות שמייצרות את השבבים נהנות מביקושים הולכים ועולים בשל המגמה בעולם כולו של מעבר לכיוון של רכבים חשמליים על חשבון רכבים מבוססי דלק.

 

המעבר לסיליקון קרבייד: שיפור ביצועים והגדלת טווח הנסיעה

התפתחות נוספת בעולם של שבבי המתח, הוא החומר שממנו הם עשויים. כיום, רוב השבבים הם עדיין מבוססי סיליקון, אולם כדי לעמוד בדרישות המתח הגבוהות והרצון לשפר ביצועים באופן מתמיד, פותחה תרכובת מתקדמת ויעילה יותר הנקראת סיליקון קרבייד (Silicon carbide), שעלותה יקרה יותר גם כן.

אילו יתרונות יש לשבבים המבוססים על סיליקון קרבייד? הם מתחממים פחות משבבי סיליקון, מאבדים פחות כוח בתהליך ההמרה ודורשים פחות השקעה בקירור. בנוסף, השימוש בהם מספק שיפור של בין 10% ל-15% בביצועי הרכב, מה שבעיקר מאפשר להגדיל את טווח הנסיעה. מדובר בתעשייה שהולכת וצוברת תאוצה, ולאור העובדה שרוב הרכבים החשמליים נחשבים כיום לרכבי פרימיום, השיפורים הללו משתלמים במיוחד שכן הם מאפשרים לחברות להעלות מחירים ולהגדיל את רווחיותן. כשמדובר על סיליקון קרבייד, אם תהיתם, עלויות השבבים במעבר מרכב רגיל לרכב חשמלי יקפצו פי 10 ולא פי 6, כמו עם שבבים מבוססי סיליקון.

ענף הרכב החשמלי הוא אמנם אחד התחומים הצומחים ביותר כיום, אך תעשיית השבבים לרכבים נפוצה גם בתחומים רבים אחרים. כך למשל, השבבים הללו משמשים גם להמרת אנרגיית מתח בפרויקטים של הפקת אנרגיה סולארית ורוח.

לאור הצפי להמשך ההאצה בהיקף מכירות הרכבים החשמליים בעולם, גם הצורך בשבבים לרכב ככל הנראה יעלה בצורה משמעותית בשנים הקרובות, ולמעשה גם בעשורים הקרובים. התחזיות מדברות על כך ששוק שבבי הכח עשוי לצמוח בכ-15% בכל שנה(!) במהלך העשור הקרוב. ישנן חברות ותיקות שנמצאות בתחום כבר שנים רבות ושוקדות על פיתוחים וחידושים בתחום הרכב החשמלי, וישנן לא מעט חברות אחרות שזיהו את הפוטנציאל בתחום והן עושות את צעדיהן הראשונים בתחום במטרה לפתח רכב חשמלי משלהן. כך או כך, נראה שהעולם כולו צועד לכיוון אחד: ממשלות שמעודדות מעבר לרכבים חשמליים על ידי הקלות במיסוי ומענקים שונים, יצרניות הרכב שפועלות ללא הרף כדי לייעל את הרכבים ולהוזיל עלויות, והצרכנים שהמודעות שלהם לנושא הסביבתי הולכת ומתרחבת והם מבקשים יותר ויותר פתרונות ירוקים. בשורה התחתונה, נראה שגם תעשיית השבבים לרכב צפויה ליהנות ממגמות אלה בעתיד הקרוב והרחוק.


גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.