קרב על הארנק שלנו: אמזון מאיימת על הקמעונאיות המקומיות?

ניר רוזנר
|
30 מאי, 2019
גילוי נאות

תפריט משנה

אמזון צפויה להתחיל לפעול בישראל כבר בעתיד הקרוב ונראה כי המשקיעים חוששים מפגיעה דרמטית במכירות של הקמעונאיות הישראליות בעתיד. האם החששות מוצדקים או מופרזים?

להלן תמלול הסרטון:

אמזון הודיעה על תחילת פעילות בישראל בעתיד הקרוב. האם זה צפוי לשנות את חוקי המשחק בשוק הקמעונאות המקומי?

שלום איתי, אמזון אכן נערכת לתחילת פעילות בישראל ומקימה מרכז לוגיסטי ענק באיזור מודיעין. אמזון מציעה ללקוח חווית קניה ייחודית של מגוון עצום של מוצרים, שאותם היא מספקת לעיתים תוך 24 שעות בלבד. מדובר במהפכה של ממש עבור הלקוח הישראלי שלרוב רגיל להמתין לפחות כמה שבועות למוצרים שרכש באינטרנט. אבל זה לא הכול. עד עתה נאלצו היצרניות המקומיות למכור את המוצרים שלהן רק דרך הקמעונאיות המובילות כמו רשתות המזון, סופר פארם וכדומה או דרך מפיצים שונים. לאחר הכניסה של אמזון, היצרניות יוכלו למכור ישירות לצרכנים דרך הפלטפורמה של אמזון, וכך בעצם להתחרות בקמעונאיות. זה גם שינוי דרמטי לכללי המשחק שהכרנו עד היום.

ניר, האם החברות המקומיות נערכו מבעוד מועד למהפכת המכירות באינטרנט?

בהחלט כן. הקמעונאיות המובילות בארץ השקיעו בשנים האחרונות משאבים כספיים אדירים בהקמת פלטפורמות אינטרנטיות שיתחרו עם אתרי המכירות המקוונים בחו"ל. שופרסל למשל, הקימה את המיזם אמריקן אאוטלט, המציע ללקוחות ישראלים לרכוש מארה"ב פריטי אופנה, מוצרי חשמל ומוצרים לבית, ולקבל אותם עד הבית עם חברת השילוח UPS. שופרסל גם רכשה את ניו פארם ומוכרת מוצרי פארם דרך האתר שלה. דוגמא נוספת היא פוקס, שהשיקה מיזם אופנה אינטרנטי בשם Terminal-X, דרכו היא מוכרת את מוצרי המותגים של הרשת. גם עזריאלי נכנסה לתחום המכירות המקוונות באמצעות רכישת אתר buy2, המוכר היום בשם "עזריאלי.קום".

ובכן ניר, בארה"ב הקמעונאיות מתקשות להתמודד מול הכוח של אמזון. האם גם בארץ אנו צפויים לראות  תוצאה דומה?

מצד אחד, המספרים בדוחות הכספיים של הקמעונאיות המקומיות מלמדים שפעילות האון-ליין שלהן עדיין לא התרוממו. המכירות באתר אמריקן אאוטלט של שופרסל היו נמוכות מהציפיות, וטרמינל X של פוקס מכר ב-2018 מוצרים ב-31 מיליון ש"ח בלבד עם הפסד של 8.8 מיליון ש"ח. גם בעזריאלי.קום נמכרו מוצרים בהיקף של בסך הכול 10 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של השנה, ובהפסד של 15 מיליון ש"ח. למרות האכזבה, צריך להבין שההפסדים האלו הם חלק מההשקעה האדירה שמצריכה ההקמה של פעילות און-ליין חדשה. ברור שאמזון לא תעשה לקמעונאיות המקומיות חיים קלים, אבל העובדה שהן נערכו בזמן מגדילה את הסיכוי שהן בכל זאת יצליחו להתחרות בכבוד על כיסו של הצרכן הישראלי.

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה צולמה בתאריך 30/05/2019 הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.

אפשר לעזור?

דרכים ליצירת קשר