עתיד הרכב החשמלי טמון גם בסוללות

רון רוזנשטיין
|
02 יולי, 2018
גילוי נאות

מהפכת הרכב החשמלי בעיצומה וחברות כמו טסלה מוטורס עושות כותרות.

להלן תמלול הסרטון:

כולנו שומעים כל על הזמן על הרכבים החשמליים, שגם יהיו אוטונומיים לנסוע בעצמם. אם זה נכון, מדוע הכבישים עדיין מלאים ברכבים המונעים בדלקים הרגילים?

שלום לאה, תחום הרכב עובר מהפכה בשנים האחרונות, כאשר השאיפה היא לבנות מכוניות שיונעו באמצעות סוללות חשמליות ללא שימוש במנוע בנזין מזהם, ויהיו אוטונומיות שיודעות לנווט מנקודה לנקודה בעצמן. העניין הוא, שעלות הייצור של הסוללות החשמליות עדיין גבוהה וטווח הנסיעה שלהן קצר מזה שמאפשר מיכל דלק רגיל. גם בנושא הנהיגה העצמאית של הרכב נדרשת עוד כברת דרך כדי להבטיח שהוא יהיה חף מתקלות. למרות האתגרים, ההתקדמות הטכנולוגית המהירה מחזקת את ההערכה כי בעתיד הנראה לעין נראה יותר ויותר רכבים חשמליים בכבישים. לפי הערכות בשוק ב- 2025 כ- 10% ממכירות כלי הרכב יהיו רכב חשמלי.

פרט להפחתת זיהום האוויר, האם יש יתרונות נוספים לסוללות החשמליות על פני הנעה באמצעות הדלקים הרגילים?

הפחתה של זיהום האוויר היא לדעתנו כבר סיבה מספקת כדי להחליף את מנועי הדלק המזהמים באנרגיה חשמלית נקייה. בגלל זה, המעבר לאנרגיה ירוקה מתרחש ברוב תחומי ייצור האנרגיה בעולם, ולא רק בתחום הרכב. מנוע חשמלי גם פולט פחות חום בהשוואה למנועי בנזין או סולר ויש לו ניצולת גבוהה יותר. הוא  בנוי בצורה פשוטה יותר, מפחות חלקים, ויש שחיקה נמוכה יותר של המנוע. המנוע החשמלי גם שקט יותר, וצמצום הרעש באזורי מגורים הוא סוגיה חשובה.  סוללות הליתיום NMC מהדור החדש מתבססות על כמות גדולה יותר של ניקל  לעומת הקובלט אשר מחירו קפץ פי 3 בשנתיים האחרונות, כך שעלותן פר יחידות אנרגיה  תהיה נמוכה יותר. בנוסף, רשתות הטענה מהירה נפרסות ברחבי העולם על מנת לקדם נסיעה ברכב חשמלי. את הסוללה החשמלית ניתן גם להטעין משקע חשמלי בבית במהלך הלילה ולחסוך זמן וכסף.

אז רון, בהנחה שהמהפכה הזו תצליח, מה הן המניות המומלצות  על ידכם מהתחום?

למרות האתגרים הרבים שיש עוד בדרך, בשלושת החודשים הראשונים של 2018 נמכרו בסין כ- 174 אלף רכבים חשמליים. להערכתנו כבר בעוד מספר שנים נתחיל לראות הרבה מכוניות חשמליות בכבישים, כך שהשקעה בחברות הנמצאות לאורך כל שרשרת הייצור של הרכב החשמלי צפויה להיות אטרקטיבית. המניות של יצרניות הרכב החשמלי נסחרות בתמחור גבוה מידי לטעמנו, ולכן  אנו מעדיפים להתמקד בחברות המייצרות את חומרי הגלם וביצרניות הסוללות החשמליות עצמן, שהן פחות מוכרות ונסחרות בדרך כלל במחירים נוחים. Umicore הבלגית למשל, היא מובילה עולמית בייצור חומרים כימיים לסוללות נטענות ומומלצת להשקעה. מקרב יצרניות הסוללות קשה להעריך מי תיקח את ההובלה בעתיד הרחוק, ולכן מומלץ להשקיע בחברות המובילות בתחום, שהן פנסוניק היפנית, LG–Chem וסמסונג SDI הדרום קוריאניות, ושתי החברות הסיניות BYD ו-CATL.

 

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה צולמה בתאריך 02/07/2018 הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.
אפשר לעזור?