המניות של חברות היוקרה - השקעה שלא תיפגע ממיתון?

אלטשולר שחם
|
15 ינואר, 2019
גילוי נאות

החברות של מוצרי היוקרה נהנות בשנים האחרונות מגידול משמעותי בביקוש למוצריהן, בעיקר בקרב מיליוני צעירים סינים שנחשפו אליהן לראשונה. האם הביקוש הגבוה צפוי לתמוך במניות שלהן גם אם תהיה האטה כלכלית בעולם?

חברה דפנסיבית, בין היתר, היא חברה המוכרת מוצרי צריכה בסיסיים כגון מזון וחומרי ניקוי לבית, כך שגם בתקופת האטה כלכלית במשק, אפילו במיתון, מוצרים אלו יימכרו בהיקף דומה לזה של תקופה כלכלית חיובית שכן על מנת לקיים אורח חיים סביר יש להמשיך ולצרוך אותם. מנגד, מוצרי יוקרה נחשבים כמותרות, ולכן הדעה הרווחת היא שבעתות מיתון תהיה ירידה משמעותית במכירות של חברות היוקרה. בפועל, הנתונים מלמדים שגם בעתות של האטה כלכלית, חלק נכבד מחברות היוקרה ממשיך לשמור על יציבות.

תחשבו על זה לרגע, האם סביר שלאדם עשיר באמת אכפת שמלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תמשך ויעלו המסים על הייבוא? האם באמת ישנה לו אם הפרארי שהוא יקנה במיליון דולר תתייקר ב-10,000 דולר או האם תיק הגוצ'י שהוא יקנה יתייקר ב-250 דולר? כנראה שלא. לפעמים אפילו יותר מזה - ככל שהמחיר יעלה, המוצר יהיה בלעדי רק לאלו שיכולים להרשות את זה, כך שייתכן שהוא יקבל ערך גבוה יותר אצל הצרכנים והביקוש אליו יגדל. אם נסתכל על זה מהזווית ההפוכה, במידה ותהיה פגיעה בכלכלה, הרובד של האנשים שרוכשים את מוצרי היוקרה סביר שיפגע פחות ולכן הרגישות שלו לרכישה של מוצרי המותרות נמוכה יותר.

בשנים האחרונות, גם חלה מהפכה בתחום. לא רק עשירים צורכים מוצרי מותרות. למעשה, אחד ממנועי הצמיחה של מותגי המותרות הם דווקא מיליוני הצעירים בסין, שהיגרו לערים, החלו לעבוד ולהשתכר לא רע, והפכו לחובבים של מותגי אופנה. בשנה האחרונה, הרכישות של לקוחות סינים היוו כשליש מכלל ההוצאה העולמית על מוצרי יוקרה. יותר מזה, כדי לעודד את רכישות מותגי האופנה בתוך סין עצמה, הממשלה הסינית הודיעה לאחרונה על הורדת מסי הקנייה על מוצרי ייבוא רבים. לפני כן, מחירם של מוצרי היוקרה היה גבוה בהרבה מזה שמעבר לים והגביל את היקפי הקניה. צמצום הפערים במחיר מותגי היוקרה ביחס לחו"ל, צפוי לעודד את הסינים לרכוש יותר ועשוי להגדיל עוד את שיעור הצריכה של הסינים מתוך העוגה הכוללת.

חברת מוצרי היוקרה הגדולה ביותר בעולם על בסיס המכירות, היא קבוצת LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton), שהתוצאות הכספיות שלה נחשבות כמצפן למגמות בשוק היוקרה העולמי. LVMH היא הבעלים של ענקית מוצרי העור לואי ויטון, ומחזיקה בבית האופנה כריסטיאן דיור, ברשת התכשיטים בולגרי, במותג הקוניאק הנסי ובמותגי יוקרה רבים נוספים.

אם מסתכלים על התוצאות הכספיות שלה כרגע, לא רואים סימנים למיתון באופק. לא רק שהצמיחה של החברה נמשכת, תוך שמירה על רמת הרווחיות הגבוהה, היא גם ממשיכה להרחיב את סל הפעילויות שלה לתחומים חדשים כגון מלונאות ותיירות. בכך היא נותנת ללקוחותיה חוויות יוקרה שיהוו השלמה למוצרי האופנה והאבזור האישי שהם קונים ממנה. כמו כן גם אם בוחנים את תוצאותיה הכספיות בעתות משבר כמו בשנים 2007-2009 ניתן לראות יציבות מרשימה במכירות וברווחיות.

חברת יוקרה נוספת שממשיכה לצמוח היא יצרנית המכוניות הספורטיביות פרארי, שהופרדה לפני קצת יותר משלוש שנים מחברת האם לשעבר, פיאט-קרייזלר, ויצאה לדרך עצמאית. מאז, החברה הגדילה בהתמדה את המכירות ומניותיה הכפילו את ערכן. מטבע הדברים, מוצרי החברה מכוונים לפלח זעיר באוכלוסייה, שיכול להרשות לעצמו מכונית יוקרה במחירים גבוהים באופן יוצא דופן. מצד שני, החברה מקפידה לייצר דגמים ייחודיים בהיקף ייצור מוגבל, כך שכל דגם יהיה שונה מקודמו, מה שנותן ייחודיות לכל מכונית ומושך את הלקוחות האמידים. היתרון התחרותי הזה, ביחד עם הכיסים העמוקים של לקוחות החברה, מאפשרים לה ליהנות משולי רווח גבוהים למדי, אפילו בתקופה בה חברות רכב אחרות נאלצות להוריד מחירים כדי לעמוד בתחרות הגבוהה בענף.

למרות ההערכות להמשך פריחה של חברות היוקרה, גם מניותיהן חוו ירידות מחירים לא מבוטלות בחודשים האחרונים בעקבות הירידות החדות בשווקים. להערכתנו, גם אם תהיה ירידה בקצב הצמיחה בעולם ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תמשך עוד תקופה ממושכת, חברות היוקרה ימשיכו לשמור על היקף מכירות יציב ורווחיותן לא תפגע בצורה דרמטית בשנים הקרובות. לכן, במידה ומחפשים חשיפה "דפנסיבית" המניות בסקטור עשויות להיות חלופה ראויה.

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.

אפשר לעזור?