ההנפקה ההיסטורית שנדחתה ברגע האחרון

ענקית הפינטק הסינית, אנט, הייתה אמורה להנפיק את מניותיה בבורסות בשנחאי ובהונג קונג בתחילת נובמבר. ההנפקה ההיסטורית אשר קיבלה ביקושי עתק של כ-3 טריליון דולר, נדחתה ברגע האחרון בשל עניינים רגולטורים. כעת מתבקשת החברה לבצע שינוי במודל העסקי שלה

"ענקית הפינטק הסינית, אנט, הייתה אמורה להנפיק את מניותיה בבורסות בשנחאי ובהונג קונג". גרפים של מניות
אלטשולר שחם
|
07 דצמבר, 2020

בתחילת חודש נובמבר תכננה ענקית הפינטק הסינית, אנט, להנפיק את מניותיה בבורסות בשנחאי ובהונג קונג, אולם ברגע האחרון נדחתה ההנפקה. אם הייתה יוצאת לפועל כמתוכנן, הייתה זו ככל הנראה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה, שזכתה לביקושים אדירים של פי 400 מההיצע שהגיעו לכ-3 טריליון דולרים. החברה עצמה ביקשה לגייס 34.4 מיליארד דולרים – גיוס ההון הגדול ביותר אי פעם. עיקר הביקושים הגיע מלקוחות סינים פרטיים, שמהווים את כוח האחזקות העיקרי בשוק הסיני (בניגוד למדינות רבות בעולם, שבהן שוק ההון מוחזק בעיקר ע"י גופים מוסדיים).

 

אנט הוקמה לפני כ-16 שנים כחלק מקבוצת עליבאבא שבשליטתו של ג'ק מא, כאשר בשנת 2011 פוצלה והפכה לחברה עצמאית. כיום מחזיקה עליבאבא כ-33% מאנט, כאשר ההנפקה הייתה אמורה להקפיץ את המייסד ג'ק מא, שכבר היום הינו האיש העשיר ביותר בסין המחזיק בהון המוערך בכ-61 מיליארד דולרים, כמה מקומות מעלה בדירוג המיליארדרים העולמי. חברת הפינטק מאפשרת שירות תשלומים במובייל, תחום שהפך במרוצת השנים להצלחה אדירה בסין, אולם לצד שירות הסליקה מציעה החברה שירותים נוספים, רווחיים יותר, באפליקציה שלה. כך, בין היתר, מספקת אנט ללקוחות שירותי השקעה, וכן שירותי אשראי המאפשרים להם לבצע רכישות, לדחות תשלומים לחודש הבא או לפרוס את ההוצאות לתשלומים. השירות, אשר נקרא חווה ביי (לבזבז בלי חשבון בסינית), מאפשר אפילו לבקש סיוע כספי מחברים במקרה שבו חשבון הקניות היה יקר מדי. אחד השירותים הפופולאריים של אנט כיום, הוא אפליקציית התשלומים עליפיי, אשר נחשבת ל"סופר אפליקציה" סינית, כזו שמאפשרת למשתמשים לבצע מגוון רחב של פעולות. האפליקציה אשר נולדה כארנק סלולרי ואפשרה תחילה לבצע רכישות בחנויות פיזיות, מאפשרת כיום לרכוש ביטוחים באמצעותה, להזמין כרטיסי טיסה ומשלוחי מזון, ואפילו להזמין מוניות.

 

אז מה גרם לדחיית ההנפקה ההיסטורית? הרגולטור הסיני החל להתערב בשוק הפינטק כבר ב-2017, לאחר שהמשתמשים העדיפו להפקיד את הכסף שלהם בקרן כספית נקראת Yu'e Bao שהציעה אנט. היקף הנכסים בקרן הכספית הגיע לכ-250 מיליארד דולר והיא גלגלה סכומי עתק בצורה חופשית וכמעט ללא פיקוח. מספר ימים לפני מועד ההנפקה של אנט, זומן המייסד ג'ק מא, ביחד עם מנהלים בכירים נוספים בחברה לשיחות סגורות, מהן עולה כי צפויים שינויים בסביבה הרגולטורית בתחום הלוואות האונליין. עד מהרה הוציאו בורסת שנחאי והחברה הודעה רשמית על דחיית ההנפקה, ומניית עליבאבא הגיבה בירידה של כ-8%. ההידוק הרגולטורי והחוקים החדשים בתחום הפינטק בסין יאלצו את אנט לבצע שינוי במודל העסקי שלה כך שיתאים לאותם שינויים, מודל שעשוי להביא לירידה, אולי משמעותית, בהכנסות וברווחים.

 

נאלצת לחשב מסלול מחדש

השינויים לא ידועים עד הסוף, ולא פורסמו בצורה רשמית. עם זאת, עושה רושם שעיקר ההתערבות נועד לשמירה והגנה על זכויות הצרכנים ממינוף יתר או שימוש לרעה בנתונים אישיים. שינויים נוספים עשויים לכלול מגבלות על מתן הלוואות, הגבלות על המינוף ונהלים נוספים הדומים לאלה שהבנקים נדרשים לעמוד בהם. ההתערבות של הרגולטור בשוק בו פועלת אנט החלה כבר לפני מספר שנים אך עד עתה לא הורגשה בצורה מיוחדת, ונדחקה גם בשל התפרצות מגפת הקורונה שהעסיקה את הממשל בחודשים האחרונים. השווי האדיר הצפוי לאנט בהנפקה, ואולי אף איום שחש הממשל מהכוח האדיר של החברה, הם שהדליקו נורה אדומה ודחפו להתערבות מידית וכתוצאה מכך גם לעצירת ההנפקה.

 

כעת, צריכה אנט לחשב מסלול מחדש, לעשות שינויים ולבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לעמוד בכללים החדשים. להערכתנו, החברה תצליח בסופו של דבר לבצע את השינויים ותוכל להמשיך לפעול גם לאור המגבלות והחוקים החדשים. ההערכות העדכניות מדברות על פרק זמן של לפחות חצי שנה עד שהחברה תוכל לצאת להנפקה חוזרת, ונדמה לפחות בנקודה הנוכחית שמדובר בנקודת מפנה משמעותית עבור שוק הפינטק הסיני כולו.

 

גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.