עוברים בירוק: כיצד ישפיע על העולם המעבר לסוללות חשמליות?

אלטשולר שחם
|
09 ינואר, 2020
גילוי נאות

תפריט משנה

אחרי שהעולם כבר התחיל לעבור לייצור חשמל ממקורות אנרגיה ירוקים, כעת המשימה היא להעביר גם את כלי הרכב להנעה באמצעות סוללות חשמליות. האם העתיד כבר כאן או שנצטרך להמתין עוד שנים ארוכות עד שתושלם המהפכה החשמלית?

בשנים האחרונות אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה חשובה בעולם - מעבר משימוש בדלקים מזהמים למקורות אנרגיה חלופית, נקייה מחומרים מזהמים. ביניהם, המעבר לגז טבעי וגז טבעי נוזלי, אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח ועוד. אחד האתגרים הגדולים בתחום הוא לא רק הייצור של החשמל הנקי עצמו, אלא גם האגירה שלו בסוללות בצורה יעילה כדי שניתן יהיה להשתמש בו בזמנים בהם אין שמש או רוח או כאשר אנחנו לא נמצאים ליד שקע חשמלי.

הסוללות החשמליות הנוכחיות הן סוללות ליתיום-יון, המבוססות על זרימת יוני ליתיום מהאלקטרודה השלילית לעבר האלקטרודה החיובית. הסוללות האלו חוללו מהפכה ומאפשרות לנו להשתמש בטלפון או המחשב הנייד שלנו למשך שעות ארוכות. אולם למרות ההתקדמות הטכנולוגית שהובילה לשיפור ביעילות הסוללות ולהוזלת מחירן, עדיין לא נמצאה הדרך לייצר סוללה שתוכל לאגור מספיק אנרגיה כדי לפעול לפרק זמן ממושך בעלות נמוכה. חברות רבות שוקדות על פיתוח סוללות שיאפשרו את זה, ומי שתצליח במשימה תגזור בוודאי קופון שמן מאוד בגין כך.

בשנים האחרונות התמקד הדיון בנושא הסוללות החשמליות בעיקר בתחום הרכב. הדבר אינו מפתיע, לאור העובדה שהתחבורה אחראית לחלק משמעותי מפליטת הגזים המזהמים ולרוב הזיהום בערים. שימוש במנועים חשמליים יוריד את רמת הזיהום במרכזי הערים וגם יקטין את הרעש לו גורמים כלי הרכב. חברות הרכב הגדולות משקיעות בשנים האחרונות עשרות רבות של מיליארדי דולרים בניסיון לפתח רכבים חשמליים, שיימכרו במחיר סביר ויהיו מסוגלים לנסוע לטווחים גדולים מספיק בטעינה בודדת, כך שיהוו חלופה אטרקטיבית לרכבי הבנזין.

גם בתחבורה הציבורית חלה התקדמות משמעותית בתחום. באירופה למשל, צפויים האוטובוסים החשמליים להוות כ-20% מכלל האוטובוסים העירוניים ובסין הערים הגדולות קיבלו החלטה להגדיל את צי האוטובוסים החשמליים משמעותית.

המעבר לשימוש בסוללות חשמליות מתרחש גם בתחומים נוספים, כגון תעופה ותובלה ימית. ירידת מחירי הטיסות בעקבות ההתחזקות של חברות הלואו-קוסט בעולם, הובילה לגידול ניכר במספר הטיסות ולעלייה משמעותית בזיהום האוויר מהמטוסים. הדבר הגדיל את המוטיבציה למצוא פתרונות נקיים יותר להנעת המטוסים. ואכן, חברות תעופה וטכנולוגיה רבות שוקדות בשנים האחרונות על פיתוח סוללות שיחליפו את הדלק הסילוני המזהם שמניע את המטוסים.

התחום נמצא אמנם בחיתולים, אבל לאחרונה ביצעה חברת התעופה האזורית הקנדית Harbour Air, טיסת מבחן ראשונה של מטוס נוסעים חשמלי. מדובר במטוס קטן בעל 6 מושבים בלבד שטס כרבע שעה, אבל הדבר בהחלט מהווה סימן מעודד לגבי ההיתכנות הטכנולוגית של העניין. לפני כחצי שנה חשפה גם חברת אוויאשן (Eviation) הישראלית בסלון האווירי בפריז מטוס נוסעים חשמלי לגמרי, שיכול לטוס לטווח של 1,000 ק"מ במהירות של 440 קמ"ש. המטוס המהפכני הזה אמור להוזיל את עלויות הטיסה בכ-50% ולהקטין את הרעש ממנועי המטוס בצורה דרמטית.

בתחום הימי, הציגה לפני כחצי שנה חברת ״פורט ליינר״ ההולנדית אוניית מכולות ענקית המסוגלת לשאת כ-280 מכולות ופועלת על סוללות חשמליות בלבד, ללא פליטת מזהמים בכלל. הטכנולוגיה שפיתחה החברה ניתנת להתקנה גם באוניות קיימות המופעלות על ידי דלק מסורתי, כך שיכול להיות שמדובר בראשיתה של מהפכה בענף.

גם אם הדבר עדיין נשמע כמו מדע בדיוני רחוק, אפשר להעריך כי בעוד עשור מהיום יהיו בידינו סוללות יעילות הרבה יותר מהסוללות הנוכחיות, אשר יוכלו להיטען במהירות ולהפעיל כלי רכב, מכונות בתעשייה ואפילו ערים שלמות. זאת, קרוב לוודאי, תהיה מהפכה, אשר תקטין את צריכת המשאבים מהטבע ותוביל לעולם נקי מזיהום אוויר.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.

אפשר לעזור?

דרכים ליצירת קשר