תחום התעופה לקראת המראה?

אלטשולר שחם
|
09 אוגוסט, 2017
גילוי נאות

תפריט משנה


בעוד חברות רבות נאבקות בשנים האחרונות כדי לייצר צמיחה אורגנית (צמיחה שמגיעה מגידול בהיקף המוצרים שנמכרים ולא מרכישת חברה אחרת), החברות ממגזר התעופה נהנות מרוח גבית חזקה במיוחד הן מכיוון הביקושים והן מכיוון הירידה בעלויות, שמציירת להן עתיד ורוד בשנים הקרובות. צרכי התיור, המסחר והעסקים שלנו מחייבים שהעולם יהיה כפר גלובלי נגיש, מה שאומר טיסות שמחברות בין כל נקודה לנקודה על פני הגלובוס. כדי שזה יקרה, צריך לבנות עוד ועוד מטוסים ולהקים הרבה חברות תעופה שינהלו את מבצע הטיסות המאתגר הזה, שכולל כמאה אלף טיסות ביום המניעות מיליוני אנשים ליעדם.

 

לא סתם כולנו קוראים בעיתונות שנמל התעופה הלאומי שלנו, עמוס מאוד כמעט בכל ימות השנה. הישראלים ונתב"ג לא לבד. בכל העולם יותר ויותר תיירים עולים על המטוס וטסים לטייל בעולם, והנהנות העיקריות מכך הן חברות התעופה. המספרים של הענף מדהימים. איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA) מעריך כי תעשיית התעופה העולמית תייצר רווח נקי של 29.8 מיליארד דולר ב-2017.

 

בארה"ב למשל, אחראית תעשיית התעופה על 8.4% משוק התעסוקה במדינה, ומעל 2 מיליון איש טסים מדי יום. והמספרים צפויים להמשיך לגדול בעתיד. להערכת IATA, היקפי המוסעים בטיסות ילך ויגדל, ויגיע למספר אסטרונומי של כ-7.2 מיליארד נוסעים ב-2035, כמעט כפול ממספר הנוסעים ב-2016 (3.8 מיליארד). בשנים האחרונות מתווספים גם תיירים חדשים – סיניים והודים, שהופכים להיות מערביים, ומגלים פתאום שיש "חיים" מחוץ למדינות האם שלהם. מדובר בעשרות מיליוני אנשים שמתווספים למצבת הנוסעים מידי שנה.

 

טיסות אינן רק למטרות חופשה, אלא גם למסחר ולעסקים. כדי לספק את הצורך שלנו לרכוש כמעט כל מוצר מכל מקום בעולם, גם מזה המרוחק ביותר, ולקבל אותו תוך פרק זמן סביר, יש צורך לשנע מיליוני חבילות, בין השאר במטוסים. גם בעולם העסקי כבר נפוץ השימוש בטיסות כדי לקצר את המרחק בין שני אנשים שרוצים לעשות עסקים. כל הדברים האלו מגדילים עוד את הביקוש לטיסות ברחבי העולם. חברות התעופה קיבלו גם רוח גבית מכיוון שהיה נראה בלתי צפוי ב-2014, כאשר מחיר חבית נפט התבסס בשנים שקדמו לכך על רמה שבין 100 ל-120 דולרים לחבית. אבל אז התרחש גידול דרמטי בקצב הפקת הנפט במזרח התיכון ובארה"ב, שלווה בירידה בביקושים, בעיקר מצידה של סין.

 

הנפט החל לקרוס והגיע לשפל היסטורי של מתחת ל-30 דולרים לחבית באמצע 2015. מאז המחיר אמנם התאושש, אבל הוא עדיין ברמה נמוכה יחסית. הוצאות הדלק הסילוני הן ההוצאות המרכזיות של חברות התעופה, כך שהקריסה במחיר הנפט נתנה לרווחיות שלהן דחיפה חיובית חזקה. לפי איך שהדברים נראים בתקופה האחרונה, נראה כי היצע הנפט צפוי להמשיך להיות גבוה מהביקוש, מה שמרמז כי מחיר הנפט ימשיך לבלות ברמה נמוכה ויאפשר לחברות התעופה לשמור על רמות רווחיות גבוהות בעתיד הקרוב, בדומה לרווחיות שהן הציגו בשנתיים האחרונות. החברות גם נהנות משיפורים טכנולוגיים במנועי המטוסים, שמוזילים את צריכת הדלק ותחזוקתם. גם ההתייעלות בהפעלת נמלי התעופה, תורמת את חלקה ומקצרת את זמני ההמתנה ואת עלויות הפריקה והטעינה של המטוסים. שלל הגורמים החיוביים האלו הובילו את חברות התעופה בעולם לדווח על תוצאות כספיות מצוינות בשנתיים האחרונות, ולדחוף את המניות של חלקן בעשרות אחוזים. הפריחה בתחום לא נעלמה גם מעיניהם של המשקיעים הגדולים, כולל וורן באפט, שמאז סוף 2016 החל לדווח מידי רבעון על הגדלת ההחזקה שלו במספר מניות של חברות תעופה מובילות. למרות הפריחה, בפני חברות התעופה יש לא מעט אתגרים בשנים הקרובות, בעיקר התחרות המתגברת.

 

כיום, קל יחסית לקבל רישיון להפעלת חברת תעופה, מה שמעודד ריבוי של חברות low-cost, שמתבססות על מודל תפעולי "רזה", שמציע לצרכנים לשלם אך ורק על המושב במטוס. חלק מהחברות האלו גם נוהגות לנחות ולהמריא מנמלי פריפריאליים וכך להקטין את העלויות הנלוות. המודל הזה מסייע להן להוזיל את מחירי הטיסות ומיטיב עם הצרכנים, ומקשה על החברות המסורתיות לשמר את נתח השוק שלהן.

 

בשנים האחרונות צמחו גם אינספור אתרי אינטרנט שמקלים על הצרכנים "להרכיב" טיסה בעצמם, תוך איתור הטיסות הזולות או הנוחות ביותר, וכך מקצר את הדרך שלהם לבחור בחברות ה-low cost. בשנים האחרונות גם הציפו את העולם חברות תעופה סיניות רבות, שמציעות כרטיסי טיסה מוזלים, לא רק כאסטרטגית חדירה לשוק, אלא גם בשל עלויות תפעול זולות יותר וסבסוד של ממשלת סין, שמעוניינת להצמיח את התחום. לחברות הסיניות יש אמנם רקורד רע יחסית של עמידה בזמנים בטיסות, אולם עבור צרכנים שמחפשים את "הזול ביותר" זאת אפשרות להוזיל את החופשה.

 

התחרות העזה מובילה את חלק מהחברות בענף להתקשות לשמור על רווחיות. בסיכון גבוה במיוחד נמצאות חברות התעופה שהתמנפו יתר על המידה, וכעת מתקשות לעמוד בתשלומי הריבית. אחת מהן היא חברת התעופה האיטלקית אליטליה, שהחלה לאחרונה באופן רשמי בהליכי פשיטת רגל (אגב, בפעם השנייה בעשור האחרון...). כאמור, מניות חברות התעופה האמריקניות כבר ביצעו מהלך עליות מרשים בשנה האחרונה, אבל חלקן עדיין נסחרות בתמחור נוח להשקעה. בניגוד אליהן, מרבית מניות התעופה האירופאיות לא עלו בצורה מיוחדת בשנה האחרונה, בעיקר בגלל כניסה אגרסיבית יותר של חברות Low-cost, ולכן שם יש אף פוטנציאל עליות גדול יותר. מי שרוצה להיחשף לתחום התעופה, יכול לעשות את זה גם באמצעות מניות של יצרניות המטוסים, שגם הן צפויות ליהנות מהביקוש למטוסים חדשים. בניגוד לחברות התעופה, בתחום ייצור המטוסים יש חסמי כניסה גבוהים, בעיקר משום שקשה לקבל תג אמינות שכל כך נדרש כדי שהרבה חברות תעופה ירכשו את המטוסים שמייצרת החברה. התוצאה היא מספר קטן יחסית של יצרניות מטוסים גדולות, כמו בואינג למשל, שנהנות ממרבית העוגה לבדן, ונראות מעניינות להשקעה.

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. ***המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה מחזיקים או עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה

אפשר לעזור?

דרכים ליצירת קשר