האם ה"חגיגה" של חברות ענף הספנות תסתיים בקרוב?

ענף הספנות הציג בשנתיים האחרונות רווחיות חסרת תקדים בחסות משבר הקורונה, בזכות ביקושים חסרי תקדים מצד אחד, ושיבושים קשים בשרשראות האספקה מהצד השני. לקראת שנת 2023, ההערכה היא שהרווחיות שראינו לא תחזור על עצמה. האמנם?

"לקראת שנת 2023, ההערכה היא שהרווחיות שראינו לא תחזור על עצמה. האמנם?".
אלטשולר שחם
|
10 מאי, 2022

תפריט משנה

ענף הספנות הוא ענף מסורתי המלווה את האנושות פחות או יותר מאז שחר התפתחותה, אם במסעות ואם בהעברה של מזון וסחורות. גם במאה ה-21, ספינות ואוניות משא הן עדיין כלי התחבורה המרכזי המשמש לשינוע והעברה של סחורות בכל רחבי העולם. אמנם קשה להעריך במדויק, אולם כיום מעל 90% מהסחורות בעולם משונעות באמצעות ספינות, ומגמה זו ככל הנראה לא צפויה להשתנות בקרוב. בהסתכלות היסטורית, ענף הספנות סבל במשך שנים ארוכות מעודף היצע תמידי וחוסר יעילות, כאשר המטרה המרכזית של החברות בענף הייתה להיות החברה הגדולה ביותר, בעלת צי האוניות הגדול ביותר, בעוד שעניין הרווחיות היה שולי. מספר שנים לפני פרוץ מגפת הקורונה גם העניין הזה התייצב, והתעריפים הגיעו לרמה שאפשרה לחברות להיות גם רווחיות באופן יחסי.

 

זינוק של מעל פי ארבע במחירי התובלה

 

משבר הקורונה שינה את ענף הספנות ואת הסביבה בה פועלות החברות מקצה לקצה. בתחילתו של המשבר, סביב אפריל 2020 נרשמה קודם כל ירידה אדירה בביקושים בשל הפחד ואי הוודאות מפני המגפה המסתורית. עד מהרה המצב התהפך והישיבה הממושכת בבית הביאה לעלייה חדה ופתאומית בביקוש למוצרי צריכה (בעיקר מארה"ב). זאת כתחליף לחלק מהבילויים על חופשות וסרטים למשל, שנמנעו בשל הסגרים הממושכים אליהם נכנסו מדינות רבות בעולם אשר הותירו מיליוני אזרחים ספונים בבתיהם למשך זמן ארוך. במקביל לעלייה האדירה בביקוש, נוצרה בעיה נוספת גם בצד ההיצע שנבעה בעיקר ממחסור חמור בכוח אדם עקב מחלה והבידודים התכופים. כתוצאה מהלחץ הדו צדדי, נוצרו עליות תעריפים חדות במחירי התובלה, ובקווים מסוימים הגיעו ליותר מפי ארבע בקווים המרכזיים – מה שהוביל לכך שהרווחיות של החברות בענף גדלה אף היא במהירות ובצורה משמעותית. למעשה, הרווחים שהציגו חברות הספנות בשנתיים האחרונות לא נראו מאז 2008, בשנה שבה הייתה פריחה משמעותית ולאחריה משבר פיננסי חריף.

 

גם היום, כעבור יותר משנתיים מאז פרוץ המגפה, בעיות ההיצע נמשכות מכיוונים כאלה ואחרים, כאשר במוקד הפעם נמצאת סין, אשר נכנסה במהלך חודש אפריל לסגר כולל של מיליוני בני אדם בשל התפרצות קורונה במדינה – ובייחוד בשנחאי. הסגר, שכלל גם השבתה של נמלי הים יצר זעזוע, אך זה צפוי להסתיים ככל הנראה בטווח הקצר, ככל שיהיו הקלות והכלכלה הסינית תשוב לשגרה. במקביל, בנמלים מרכזיים במקומות אחרים בעולם, התנועה השתפרה בצורה משמעותית והפקק שהיה קיים עד לפני מספר חודשים השתחרר.

 

בהסתכלות קדימה, ולאחר שנתיים וחצי רווחיות מאוד עבור החברות בענף, ייתכן שבשנים 2023 ו-2024 המצב יהיה מעט שונה. במצב נתון שבו הקורונה לא חוזרת בעוצמות גבוהות ומביאה לשיתוק כפי שחווינו בתחילת המגפה - להערכתנו, בתקופה זו חלק גדול מהחברות ישכח את לקחי העבר ויחזור להגדיל את צי הספינות שלו גם שלא לצורך. במצב שבו בעיות ההיצע באות על פתרונן ובמקביל הביקוש חוזר לייצג את ה-GDP העולמי, ייתכן כי הרווחיות של החברות הללו תרד משמעותית ביחס לרמות כיום.

 

לא מן הנמנע שבעוד זמן לא ארוך ענף הספנות ימצא עצמו שוב עם עודף בהיצע הספינות. כעת, נשאלת כמובן השאלה האם החברות ידעו להמשיך להרוויח גם במצב עולם של היצע גדל וביקוש שמתמתן, או שיחזרו למצב שהכירו לפני הקורונה, בו הן הציגו רווחיות זניחה ואפילו היו הפסדיות. על השאלה הזו לא ניתן לענות כעת. כך או כך, כל רבעון שעובר עם לחצים מצד הביקוש וההיצע ששומרים את מחירי השילוח גבוהים – הוא כמובן רבעון מצוין לחברות הספנות, אשר ממשיכות להרוויח הרבה מעבר לציפיות.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה (להלן: "אלטשולר שחם"). הסקירות האמורות, לרבות המידע, הנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, דעות, תחזיות, טקסט, צורות ו/או תמונות המתפרסמים במסגרתן, מסופקות כשירות לקוראים, ואין בהן אלא הבעת דעה בלבד. הסקירות האמורות נערכו בהסתמך בין השאר על מידע פומבי גלוי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים ו/או מכשירים פיננסיים המוזכרים בו, ו/או בכל השקעה אחרת הנזכרת בסקירות, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. אלטשולר שחם לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על סקירות אלה והעושה בסקירות שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים לעסוק בעצמם ו/או באמצעות חברות קשורות בפעילות בתחום שוק ההון והפיננסים, וכן עשויים להעניק שירותים הקשורים בכך ובכלל זאת לייעץ, להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בין היתר, בניירות ערך, בנכסים ובמכשירים הפיננסיים ו/או הפנסיוניים המצוינים בסקירות או קשורים אליהם ולהיות בעלי עניין אישי בנושא,. הסקירה אינה מתחשבת בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל קורא ולא מהווה בשום פנים ואופן תחליף בין השאר ליעוץ פרטני על ידי אנשי מקצוע ובעלי רישיון מורשים ובכלל זה ייעוץ משפטי ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח ו/או ייעוץ בהקשרי מיסוי ו/או בהיבטים חשבונאיים, פיננסיים, כלכליים ו/או אחרים ואין בו כדי להחליף את הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי. הסקירות המובאות באתר זה הנן רכושו של עורך הסקירות ואין להעתיקן, לשכפלן, לצטטן, להפיצן או לפרסמן או חלקים מהן ללא רשות מפורשת מראש ובכתב של עורך הסקירות. אין בתשואות ובדירוגי עבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד. אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.