אגרות החוב עולות יותר מהמניות - איך זה ייתכן?

זוהר דותן
|
03 דצמבר, 2019
גילוי נאות

רבים הספידו את שוק האג"ח, אולם השנה הוא המשיך לספק תשואות מרשימות למשקיעים. האם בשנים הקרובות צפויה להימשך מגמת עליות המחירים בשוק האג"ח או שהגענו לנקודת שיווי משקל?

1. איך ייתכן שסביבת הריבית נמוכה אבל שוק האג"ח ממשיך לעלות?

2019 הייתה שנה מצוינת לשוק האג"ח, בעיקר בגלל החזרה של הבנקים המרכזיים בעולם להורדות ריבית. בארה"ב למשל, החששות מהתמתנות בצמיחה הובילה את הפד לבצע 3 הורדות ריבית. גם בנק ישראל הצהיר כי הריבית לא תעלה בעתיד הנראה לעין. אפילו באירופה, שם היה נראה שהריביות הגיעו לתחתית, הבנק המרכזי המשיך להוריד אותן למטה. כשהריבית יורדת לרוב גם התשואות לפדיון של אגרות החוב הממשלתיות יורדות בהתאם. ירידת התשואה מגיעה כידוע כתוצאה מעליית מחירי האג"ח, וזה מה שקרה לרוב האגרות השנה. ככל שמח"מ האג"ח ארוך יותר, כך גם עליית המחיר תהיה גדולה יותר. זה יצר מצבים בהן אגרות חוב מסוימות עלו אפילו יותר מהמניות. לדוגמא, אג"ח ממשלתית שקלית 0142, שפוקעת ב-2042, עלתה מתחילת השנה ביותר מ25%!

2. זוהר, מה לגבי המניות, האם גם הן נהנות מסביבת הריבית הנמוכה?

כן. ככל שתשואות האג"ח נמוכות יותר, כך המשקיעים מתמחרים את המניות לפי מכפילי רווח גבוהים יותר, כלומר במחירים גבוהים יותר. רק לשם ההשוואה, תשואת אג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב עומדת היום על כ- 1.7%. המניות במדד ה-S&P500  נסחרות היום במכפיל רווח של 23 בערך, ששקול לתשואת רווח הרבה יותר גבוהה בשיעור של כ- 4.3%. לזה צריך להוסיף את תשואת הדיבידנד של המניות האמריקניות בשיעור של כ- 1.84%, שהיא בעצמה גבוהה יותר מתשואת האג"ח. במילים אחרות, כל עוד הריביות בעולם ימשיכו להיות נמוכות, כך, להערכתנו, גם נמשיך לראות מחירי מניות גבוהים יחסית.

3. ולסיום, האם הריביות בעולם ימשיכו לרדת ויתמכו בעליות בשווקים בשנים הקרובות?

צריך להבין שאנחנו נמצאים בסביבה כלכלית לא אינפלציונית, כי ההתפתחות הטכנולוגית וירידת מחירי האנרגיה, מאפשרים הוזלה של המוצרים ושל מחירי החשמל והדלקים. כשאין אינפלציה אין סיבה להעלות ריבית, ולכן הריביות צפויות להישאר נמוכות. עם זאת, נראה שלאחר הורדות הריבית בארה"ב ובשאר חלקי העולם בשנה האחרונה, הריביות הגיעו לנקודת שיווי משקל, כך שאנחנו לא צופים ירידות נוספות בהמשך. המשמעות לדעתנו היא שפוטנציאל רווחי ההון בשוק האג"ח מצומצם יותר כעת. גם בשוק המניות ראינו השנה עליות מחירים חדות, אבל כמו שאמרנו קודם, בסביבת הריבית הנוכחית יש לטעמנו עדיין מספיק מקום לעליות מחירים בשוק המניות, גם בשנים הבאות.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.