זוהי כנראה אחת ההשפעות הגדולות ביותר שמשבר הקורונה ישאיר אחריו

אחת המגמות הבולטות בחסות משבר הקורונה היא העלייה המשמעותית בהיקף הרכישות המקוונות בעולם כולו. מה שהתחיל בצעד מהוסס של הזמנת משלוח מזון כדי לא להגיע לסופר השכונתי, הפך לטרנד עולמי חוצה גיל, מגדר ומגזר

"אחת המגמות הבולטות בחסות משבר הקורונה היא העלייה המשמעותית בהיקף הרכישות המקוונות בעולם". קנייה ברשת
אלטשולר שחם
|
06 ינואר, 2021

תפריט משנה

בקיצור

  • 1
    אחת המגמות הבולטות של משבר הקורונה היא העלייה המשמעותית בהיקף הרכישות המקוונות
  • 2
    לאור הנסיבות המיוחדות, רבים התנסו השנה ברכישות מקוונות, ועבור חלקם הייתה זו הפעם הראשונה
  • 3
    על פי תחזיות, בשנת 2023 ההוצאה הכוללת על רכישות מקוונות בעולם תעמוד על כ-6.5 טריליון דולרים

על ההשפעות של משבר הקורונה כבר דובר רבות, וכעת, קרוב לשנה מאז פרוץ המשבר, התמונה ברורה יותר בנוגע להשפעות נקודתיות שאולי יחלפו במוקדם או במאוחר, לעומת מגמות שהצליחו להשתרש ועשויות ללוות אותנו בטווח הארוך. בהקשר הזה למשל, אפשר להעריך שחזרת הטיסות ואתרי הנופש לפעילות כפי שראינו טרום המגפה היא רק עניין של זמן, בטח לאור אישור החיסון ותחילת ההתחסנות, ועל כן אפשר לסווג השפעה זו כהשפעה חולפת. השפעה מהותית אך שנויה במחלוקת של משבר הקורונה, היא המעבר לעבודה מהבית, כאשר כאן הדעות חלוקות לגבי השינוי המבני שהיא תיצור בשוק העבודה בטווח הארוך.

מן הצד השני, אחת המגמות הבולטות בשנה האחרונה בחסות המשבר, היא העלייה המשמעותית בהיקף הרכישות המקוונות בעולם כולו. מדובר באחד הטרנדים המזוהים ביותר עם מגפת הקורונה, ומה שהתחיל בצעדים מהוססים של הזמנת משלוח מזון מהסופר הביתה כדי להימנע מהצורך להגיע לסופר השכונתי מחשש הדבקה, הפך לטרנד כלל עולמי חוצה גיל, מגדר ומגזר. לאור הנסיבות המיוחדות שנוצרו ואימוץ כללי הריחוק החברתי, רבים התנסו השנה ברכישות מקוונות בצורה כזו או אחרת – ועבור חלקם הייתה זו אף הפעם הראשונה שהם מתנסים בכך. חלק מהותי מאותם קונים יאמץ בסבירות גבוהה את אופן הרכישה הזה גם הלאה לאור הפשטות והנוחות הגבוהה שהוא מציע.

על פי תחזיות של חברת המחקר Statista מהשבועות האחרונים, בשנת 2023 ההוצאה הכוללת על רכישות מקוונות בעולם צפויה לעמוד על כ-6.5 טריליון דולרים. זאת לעומת הוצאה של כ-3.5 טריליון בשנת 2019. התחזית צופה בנוסף כי ההוצאה ב-2021 תעמוד על כ-4.9 טריליון, סכום אשר מהווה עלייה של כ-400% ב-7 השנים האחרונות. שופינג ברשת נחשב כיום לאחת הפעילויות המקוונות הפופולאריות ביותר בעולם, כאשר בחלוקה אזורית אסיה עומדת בראש לאור ההיקף הגבוה של רכישות מקוונות בסין, שהינה מובילה עולמית בתחום עם חברות כמו עליבאבא ו-JD שהפכו למעצמות עולמיות בתחום הקמעונאות המקוונת. סין היא המקום הצומח ביותר בעולם היום בתחום הרכישות המקוונות, אין הרבה מקומות אשר משתווים לה בהיבט של נוחות הרכישה, מהירות המשלוח והאפשרות לקבל כל מוצר עד לפתח הדלת. הצפי הוא שההוצאה על מסחר מקוון באסיה תעמוד על כ-2.45 טריליון דולרים ב-2020. צפון אמריקה היא הבאה בתור עם הוצאה צפויה ונמוכה משמעותית של כ-749 מיליארד דולרים בשנה החולפת.

אחת התחזיות המדהימות שפורסמה באתר הנאסד"ק בשנת 2017 מדברת על כך שבשנת 2040, כ-95% מהמסחר בעולם צפוי להתבצע באופן מקוון, ובהתבסס על המגמות הקיימות לא בלתי אפשרי שבעוד כ-20 שנה זה אכן יהיה המצב.

9 מיליארד דולרים ביום

שנת 2020 הייתה שנת שיא גם במסגרת חגיגת הרכישות של הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. השנה הוציאו הקונים סכום שיא של כ-10.8 מיליארד דולרים במסגרת הסייבר מאנדיי, המהווה עלייה של כ-15% ביחס לשנה שעברה. במסגרת הסייבר מאנדיי הוציאו במכירות הבלאק פריידיי נקבע השנה שיא חדש של מכירות און ליין, כאשר ההוצאה הכוללת ביום זה הגיעה לכ-9 מיליארד דולרים – זינוק של כ-22% ביחס לשנה שעברה, על פי אדובי אנליטיקס.

צמיחת התחום בולטת מאוד בקרב הרשתות העולמיות, וההשפעה ניכרת גם כאן בישראל. כך למשל, שירות המשלוחים של אמזון עשוי לשוב לישראל בחודשים הקרובים. לאחר שענקית הקמעונאות העולמית כבר ניסתה בעבר לבצע את המשלוחים שלה בישראל ואף להקים מרכז לוגיסטי, המהלך התברר עד מהרה כלא כלכלי ונגנז בין היתר גם בעקבות פרוץ משבר הקורונה. כעת, הסכם השלום ונרמול היחסים עם איחוד האמירויות, אמזון בוחנת את האפשרות להשתמש במחסניה אשר נמצאים באיחוד האמירויות על מנת לבצע משלוחים לישראל, שלא באמצעות מוכרים חיצוניים.

בשורה התחתונה, נדמה שהשינוי שמשבר הקורונה יצר בהרגלי הצריכה שלנו ברשת יאומץ גם קדימה, כאשר רבים גילו את הפשטות והנוחות שברכישות און ליין, כמו גם המגוון הרחב והאפשרות להשוות מחירים בדרך מהירה ונגישה. ברור שחלק מהקונים יחזור במוקדם או במאוחר לקניונים ולרכישות הפיזיות, ועדיין השינוי שחולל המשבר הוא משמעותי עבור חברות הקמעונאות ומהווה קפיצה משמעותית ופוטנציאל לתחום כולו.

גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.