ענף הליסינג מתניע: כיצד מתמודדות החברות בענף עם משבר הקורונה?

משבר הקורונה מקושר באופן מידי עם פגיעה ארוכת טווח בסקטורים הקשורים לתרבות הצריכה והפנאי. בין הנפגעים המרכזיים, אפשר לציין את חברות התעופה והתיירות, בתי הקולנוע, מרכזי הקניות ועוד. ענף הליסינג, אשר בתחילת המשבר היה חשש לגבי יכולת עמידותו – מצליח בינתיים להתגבר על האתגרים שעומדים בפניו

ענף הליסינג, אשר בתחילת המשבר היה חשש לגבי יכולת עמידותו – מצליח בינתיים להתגבר על האתגרים שעומדים בפניו. מכונית
אורן אברהם
|
03 יוני, 2020

תפריט משנה

 

להלן תמלול הסרטון:

1. מהן ההשפעות המרכזיות של משבר הקורונה על ענף הליסינג?

שלום איתי, באופן כללי, ענף הליסינג מושפע ישירות מרמת הצמיחה במשק. לכן, ההרעה במצב הכלכלי והירידה החדה בכמות המועסקים, העלו חשש שגידול במספר הרכבים שמוחזרים טרם סיום החוזה ולירידה כללית בביקוש לרכבי ליסינג בתקופת זו. גם העצירה של כניסת תיירים לישראל הביאה לפגיעה בביקוש להשכרת רכבי ליסינג, כאשר חשש נוסף שעלה הוא פגיעה בכמות הרכבים שמוכרות החברות ליסינג בכלל, וכמות הרכבים החדשים בפרט, המכונים רכבי אפס קילומטר. נקודה נוספת היא העובדה שחברות הליסינג נסמכות על מיחזור חוב כחלק מהפעילות השוטפת ומרביתן מגייסות כסף בבורסה למימון פעילותן השוטפת. הירידות החדות שחוו שוקי ההון באמצע חודש מרץ, העמידו בספק את יכולתן של החברות למחזר חוב ולשמור על רמת נזילות נאותה. בשיא משבר הקורונה, במהלך החודשים מרץ ואפריל, לאור החשש כי חברות יתקשו בהחזרי החוב, נסחרו אגרות החוב שלהן בתשואות גבוהות מאוד ודו ספרתיות. יחד עם זאת, במהלך השבועות האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בתשואות האג"ח של החברות בענף.

2. ועדיין אורן, בנקודת הזמן הנוכחית נראה שחברות הליסינג מצליחות להתמודד עם האתגרים שהציב בפניהן המשבר. כיצד הן עושות זאת?

חברות הליסינג פעלו במהירות על מנת להתמודד עם איומי המשבר וביצעו מספר מהלכים כדי להתאים עצמן למצב החדש. כך למשל, הן הפחיתו את כמות הרכבים שהן רוכשות, האריכו את משך עסקאות הליסינג - פעולה שמצמצמת את היקף המכוניות המשומשות שמשתחררות לכביש - ובמקביל הפחיתו הוצאות שוטפות ככל שניתן, כמו למשל פרסום או שכר. בנוסף, למשבר הקורונה יכולות להיות גם מספר השפעות חיוביות על חברות הליסינג בתקופה הקרובה. העלייה באי הוודאות והפגיעה במצב הכלכלי במשק, יכולות להגביר את הביקוש לרכבים משומשים, שכן הם זולים יותר לעומת הרכבים החדשים. גם הירידה החדה בשימוש בתחבורה ציבורית יכולה להגדיל את הביקוש לרכב משומש.

3. ולסיום, מה צפוי קדימה בענף?

להערכתנו, בשלב הנוכחי לא צפויות החברות להתמודד עם החזרי ליסינג תפעולי בהיקפים משמעותיים, כאשר נכון לנקודה הנוכחית, מרבית הפגיעה הינה בתחום ההשכרה לטווח קצר,  ובמכירות הרכבים החדשים ולא המשומשים. בנוסף, היות ומחירי הרכבים המשומשים לא ירדו במידה משמעותית, ולאור העובדה כי אגרות החוב של החברות הללו, הן אג"ח עם שעבוד, הסיכון עבור המשקיעים מצטמצם. ככל אשר משבר הקורונה לא יעמיק, תרחיש של פגיעה נרחבת בענף הליסינג נראה פחות סביר בתקופה זו. המצב הנוכחי, לפיו נראית חזרה הדרגתית לשגרה לצד התאוששות של שוק העבודה והמשק כולו, עשוי לתמוך ביכולתן של החברות לצלוח את המשבר בצורה טובה.


גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה צולמה בתאריך 03/06/2020 הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.