קרנות מחקות: מה היתרונות שלהן

עבור משקיעים המעדיפים את הגישה הפסיבית להשקעות, קרנות מחקות הן אפשרות מעניינת, המציעה דמי ניהול נמוכים לצד שקיפות גבוהה. קווים לדמותה של קרן מחקה במדריך הבא

"קרנות מחקות הן אפשרות מעניינת, המציעה דמי ניהול נמוכים לצד שקיפות גבוהה". גלובוס עם גרף עולה
אלטשולר שחם
|
16 יולי, 2020

קרן מחקה היא סוג מיוחד של קרן נאמנות, העוקבת אחר מדדים שונים בשוק ההון. בקרנות נאמנות רגילות ישנו מנהל השקעות מקצועי הדואג לניהול תיק ההשקעות של מספר אנשים שהתאגדו יחד, ומבצע השקעות בהתאם לשיקול דעתו ומדיניות הקרן. כלומר – זוהי השקעה אקטיבית: איש המקצוע האמון על ניהול התיק מחפש אחר ניירות הערך (המניות, האג"ח והנגזרים) - שבהתאם למחקר, לבדיקה ולניתוח שהוא ביצע - צפויים להניב את התשואה הטובה ביותר בהלימה למדיניות הקרן. בהתאם, מבצע מנהל הקרן שינויים בהרכבם בקרן על פי שיקול דעתו ובכפוף למתודולוגיית ההשקעה של הקרן. 

לעומתן, ההשקעה בקרנות מחקות היא פסיבית. מטרתה לעקוב אחר כלל ניירות הערך במדד מסוים  באמצעות מנהל הקרן שמבצע בה שינויים בהתאם לשינוי הרכב המניות במדד. כך למשל, בקרן מחקה שעוקבת אחרי מדד ת"א 35 יושקעו כספיהם של משקיעי הקרן ב-35 המניות המרכיבות מדד זה. ההשקעה במניות תיעשה לפי משקלן במדד, או בנגזרים פיננסיים שלהן, זאת במטרה להניב למשקיעים תשואה דומה ככל האפשר לתשואת המדד.

 

1. מה המאפיינים של קרנות מחקות?

ראשית, זוהי השקעה שקופה ופשוטה להבנה – לכל משקיעי הקרן ברור באילו מניות היא משקיעה ובאילו לא; והקו המנחה של ההשקעות ברור מאליו. בנוסף, דמי הניהול בקרנות המחקות נמוכים יחסית בהשוואה למכשירים פיננסיים אחרים, מאחר שמדובר בהשקעה פסיבית.

 

2. מהו מקורן של הקרנות המחקות?

הקרנות המחקות נוצרו בעקבות הצלחתן של תעודות הסל – שלימים הפכו לקרנות סל – מכשירים פיננסיים המאפשרים אף הם השקעה פסיבית באמצעות מעקב אחר מדדים. לתעודות הסל היו מאפיינים רבים שמשכו משקיעים: הן הבטיחו להניב את תשואת המדד, בניכוי דמי ניהול נמוכים יחסית, ומחירן התעדכן לאורך כל יום המסחר. זאת בעוד שהמסחר בקרן נאמנות אמנם מתאפשר לכל אורך יום המסחר, אך משקיע שרוכש קרן נאמנות קונה אותה לפי שער הסגירה של יום המסחר, שהוא למעשה שער הפתיחה של יום המסחר הבא. כלומר, המחיר מתעדכן פעם אחת ביום.

 

לאור הפופולריות הזו, ב-2008 החליטו בקרנות הנאמנות להשיק מוצר דומה – קרן נאמנות מחקה. פעולתה אמנם דומה לזו של תעודות הסל, אך בשני הבדלים משמעותיים – ראשית, אין התחייבות להשיג את תשואת המדד המדויקת, אלא רק לעשות את מיטב המאמצים להתקרב אליה; שנית, היא נסחרת כמו קרן נאמנות רגילה – מחירה מתעדכן פעם ביום. כיום תופסות הקרנות המחקות כ-10% ויותר מכלל קרנות הנאמנות בישראל, ונכון לאמצע 2019 הן ניהלו כ-31 מיליארד שקל.

 

3. אילו סוגים של קרנות מחקות קיימים?

מדדי הבסיס שאחריהם עוקבות הקרנות המחקות הם מגוונים מאוד. כך למשל, לצד קרנות מחקות העוקבות אחרי מדד ת"א 35 או ת"א 125, ניתן למצוא קרנות מחקות שמדד הבסיס שלהן הוא אג"ח ממשלתי, או אג"ח קונצרני. כמו כן, יש קרנות מחקות שעוקבות אחר מדדים בעולם - בארה"ב, באירופה ובסין למשל.

 

4. פער העקיבה בקרנות מחקות

כאמור, מנהלי הקרנות המחקות אינם מתחייבים להניב את תשואת המדד אחריו הקרן עוקבת – אלא לעשות את מיטב מאמציהם להתקרב אליו. מטבע הדברים, לעתים מתקיים פער בין תשואת הקרן לבין תשואת המדד. הפער יכול להיות חיובי או שלילי: לעיתים הקרן משיגה תשואה גבוהה מתשואת המדד, ולעיתים נמוכה ממנו. מטרת הקרן היא להשיג את תשואת המדד, או תשואה גבוהה ממנו. הפער זה מכונה פער עקיבה.

 

5. היתרונות והחסרונות של קרן מחקה

כפי שהזכרנו קודם, היתרון המרכזי של קרן מחקה הוא העובדה שמדובר בהשקעה פסיבית, ממנה נגזרים דמי הניהול הנמוכים; לצד השקיפות הגבוהה ופשטות ההשקעה. מנגד, כמו שאר קרנות הנאמנות גם מחירן של הקרנות המחקות מתעדכן פעם ביום בלבד.

 

6. מהו ה-Smart Beta?

בשנים האחרונות מתחזקת הדעה כי השקעה פסיבית, בה מתבצע מעקב אחרי מדדים שונים, יכולה להניב תשואה טובה לא פחות מהשקעה אקטיבית – גישה בה מנסים מנהלי ההשקעות לאתר באופן מתמיד את המניות האטרקטיביות ביותר ולבצע קנייה או מכירה בהתאם לשינויים במגמות ובתנאי השוק. חשוב לזכור שלעתים ההשקעה האקטיבית היא זו שמצליחה להניב פירות נאים יותר.

 

מתוך רצון לשלב את היתרונות של שתי גישות אלו נולדו מדדי ה-Smart Beta. לעומת המדדים המסורתיים, מדדי סמארט בטא הם מדדים חכמים, שאינם מבוססים על עקרון שווי השוק (כלומר קריטריון הכניסה למדד הוא שווי השוק של המניה), אלא על עקרונות אחרים כמו מניות שסטיית התקן בהן נמוכה, מניות שנמצאות במומנטום חיובי, מניות ערך בעלות פוטנציאל גדול לצמיחה משמעותית ועוד. קריטריונים אלה הם תוצאה של מחקר אקדמי שהעלה כי יש קשר ישיר בינם לבין היכולת להשיג תשואה גבוהה.

 

מוצרי סמארט בטא מקפלים בתוכם ניתוח ואנליזה של פרמטרים שונים של ניירות ערך, כמו בגישת ההשקעה האקטיבית, עם דמי ניהול נמוכים יותר ושקיפות המוגברת שמאפיינים את גישת ההשקעה הפסיבית. גישה זו אמורה לשפר את יחס הסיכון-סיכוי עבור המשקיע. גם הוויתור על התמקדות במניות בעלות שווי שוק גבוה, שכבר מוכרות לכלל ציבור המשקיעים, לטובת מניות בעלות פוטנציאל עלייה ממשי, תורם לכך.

 

בישראל, חברת אלטשולר שחם משתפת פעולה עם חברת Alpha Beta, שפיתחה מדדי סמארט בטא שונים עבור המניות בישראל. שתי החברות יצרו יחד קרנות מחקות העוקבות אחרי מדדים אלה.

  

מוכנים להשקיע? נשמח לחזור אליכם עם הפרטים על ניהול תיק השקעות >>

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: המידע המוצג לעיל מהווה הערכה בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע ו/או להוות התחייבות להשגת תוצאה ו/או תשואה עודפת ו/או תשואה כלשהי לאורך זמן. *המידע המוצג לעיל נכתב ביום  14.7.2020 מבוסס על הערכות שניתנו נכון למועד זה בלבד ויכול להשתנות בכל עת ללא הודעה כלשהי. *המידע המוצג לעיל הוכן ע"י מנהל הקרן ו/או מי מטעמו ומבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. *החברה רשאית לשנות את אופי מדיניות ההשקעה ו/או הרכב הנכסים, בכפוף לתקנוני הקופות ולהוראות הדין. המידע המוצג לעיל, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כניתוח מלא של הנושאים המצוינים בו או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו ואין לראות במידע האמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *מנהל הקרן ו/או החברות הקשורות אליו ו/או בעלי עניין בו עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. *לעורך הסקירה ו/או לבית ההשקעות אלטשולר שחם עשוי להיות עניין אישי בנושא הסקירה. אין באמור להוות התחייבות לתשואה, ואין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד. אין בדירוגי העבר כדי להבטיח דירוגים עתידיים כלשהם. *אין להעתיק ו/או להפיץ ו/או לשדר ו/או לפרסם את האמור, ללא קבלת אישור מראש. העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד. מיועד ליועצי השקעות בלבד.