הקניונים נעלמים? לא באסיה

pencil2 copy.png
אלטשולר שחם
|
09 נובמבר, 2017
גילוי נאות


אם ביקרתם לאחרונה בקניון, בטוח שמתם לב שבתי הקולנוע, המסעדות ובתי הקפה מלאים בעוד רוב החנויות ריקות מקונים. התופעה הזו לא ייחודית לישראל. גם בארה"ב ובאירופה הקניונים דועכים. אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא המעבר שלנו - הצרכנים, לקניה מקוונת ברשת. כשרוצים לקנות בקניון, צריך לנסוע, לחפש חניה, למצוא את החנות המתאימה, לנבור בין המדפים כדי למצוא הפריט המיוחל, ואחר כך עוד לעמוד בתור בקופה כדי לשלם. באינטרנט, אנחנו יכולים לעשות את כל הדברים האלו בלחיצת כפתור בעכבר. בקניה מקוונת קל ומהיר יותר לחפש, קל יותר להשוות מחירים בין חנויות שונות, ובעידן ה"אינסטנט" של היום זה יתרון. המעבר לקניה מקוונת הפך את האתרים המקוונים כמו אמזון ואיביי להיות "הקניונים" החדשים - קניונים וירטואליים שניתן למצוא בהם הכול, בזול, ובלי לקום מהכיסא.

עדיין יש היום אנשים שבכל זאת אוהבים את החוויה של הקניה בחנויות פיסיות, ואולי בגלל זה אמזון החליטה לאחרונה לרכוש את רשת המזון Whole Food Market. אבל שם מדובר בעיקר על רכישת מזון, אפילו אורגני, משהו שקצת יותר קשה לקנות אונליין. מספרם של הקונים בקניונים צפוי לפחות מידי שנה. לפי הדעה הרווחת בין האנליסטים המסקרים את התחום, בחמש השנים הקרובות צפויים להיסגר לפחות רבע מהקניונים בארה"ב, כלומר כ-250 קניונים. יש כאלו שאפילו מדברים על סגירה המונית אף יותר. הקניונים שישרדו יהיו בעיקר אלו הנמצאים במרכזי הערים הגדולות, שמיקומם המרכזי עוזר להם עדיין ליהנות מתנועה ערה. אבל זה לא מספיק. גם הם יצטרכו להשתנות כדי לייצר מקום שימשוך מספיק לקוחות. אחת הדרכים היא להפוך את הקניון ממרכז קניות למרכז בילוי. זה אומר להקים בו בתי קולנוע, מסעדות ובתי קפה איכותיים, ואטרקציות בילוי לכל המשפחה.

המעבר של הצרכנים לקניה מקוונת לא היה יכול להתעצם לרמה הנוכחית שלו לולא השיפור הניכר באפשרויות השילוח בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. ההתרחבות וההתייעלות של חברות שילוח מובילות כמו DHL, UPS או FedEx, מאפשרת לאמזון להציע ללקוחות בארה"ב לרכוש מוצר באתר החברה ולקבל אותו 24-48 שעות אחרי ההזמנה. משך הזמן הקצר הזה מגדיל עוד את היתרון של האתרים המקוונים על פני הקניה בקניונים.

גם במדינות מתפתחות יש אתרי מסחר מקוון פופולאריים כמו Ebay ועליבאבא, אבל באופן מפתיע אולי, פעילות המכירה בקניונים באותן מדינות ממשיכה להיות חזקה. אחת הסיבות לכך היא העובדה שחברות השילוח המובילות פעולות בעיקר סביב מרכזי האוכלוסייה הגדולים, ואינן מגיעות לכל נקודה במדינה, בטח לא בזריזות כמו שאמזון עושה בארה"ב. צריך לזכור כי במדינות אדירות ממדים כמו סין או הודו, קשה מאוד לשנע מוצרים תוך פרק זמן כה קצר מהמרכזים של החברות המקוונות לביתו של הצרכן המתגורר בכפר קטן בפאתי המדינה. עם זאת, בסין יש מספר קמעונאיות מובילות כגון JD.com, המתחייבות לשלוח ללקוחות במדינה מוצרים תוך מספר ימים בודדים.

עדיין, רבים נאלצים לבצע את הקניות בחנויות רגילות בקניונים היות ופריסת תשתיות האינטרנט במדינות מתפתחות רבות לוקה בחסר, ומיליוני אנשים אינם מחוברים לאינטרנט, כך שהם לא יכולים לקנות אונליין גם אילו היו רוצים בכך. היעדר שילוח יעיל וחיבור דליל לאינטרנט, מחייבים את הצרכנים לצאת מהבית ולבצע את הקניות בקניונים. נקודה מעניינת נוספת, היא שדווקא במדינות מתפתחות רבים מהקניונים כבר היום מתבססים בעיקר על פעילויות בילוי כמו קולנועים, מסעדות, אטרקציות לילדים ועוד, מה שמהווה מוקד משיכה חזק לאנשים רבים. וכשהם כבר בקניון, הם גם צורכים בחנויות, מה שמאפשר לקניונים להמשיך לפרוח.

 

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.