סוף עידן הקניונים

אלטשולר שחם
|
05 ספטמבר, 2016
גילוי נאות

תפריט משנה

 

לאחרונה הודיעה קמעונאית מוצרי הצריכה הענקית Macy's על כוונתה לסגור בעתיד הקרוב כ-100 חנויות של הרשת. למי שלא מכיר, כל חנות של macy's היא מעין קניון קטן שבו תוכלו למצוא כמעט כל דבר החל מביגוד, הנעלה, קוסמטיקה, מוצרים לבית ועוד. כרגע, החברה מפעילה כ- 880 חנויות, כך שמדובר בצמצום משמעותי של 11% מחנויות הרשת.

 

Macy's לא לבד גם Sears ,JCPenny ורשתות גדולות אחרות הודיעו לאחרונה על כוונתן לסגור סניפים רבים של הרשת. סגירת הסניפים המסיבית הזו אינה מפתיעה. נראה כי הרשתות האלו מתקשות לייצר רווחיות בחלק נכבד מהחנויות שלהן, זאת לאור התחרות ההולכת ומתגברת עם החנויות המקוונות. כשאתה מוכר און-ליין אין לך הוצאות שכירות, חשמל, תשלומים למוכרים והוצאות נלוות אחרות, כך שביכולתך להוריד מחירים. הלקוחות שלך גם לא צריכים לנסוע בדרכים ולחפש חניה, ויכולים לרכוש את המוצרים שאתה מציע מכל מקום ובכל שעה, גם מחוץ לשעות הפתיחה של החנויות. זה יתרון גדול עבור הצרכנים.

 

רוב הסניפים של הרשתות האלו ממוקמים כידוע במרכזי קניות גדולים במדינה, וככל שהיקף סגירת החנויות גדל, יורד שיעור התפוסה באותם קניונים. את הירידה הזו כבר רואים בשטח. לפי הנתונים שפרסמה חברת המחקר בתחום הנדל"ן CoStar, מתוך 1,200 הקניונים בארה"ב 80% נחשבים "בריאים", כלומר עם שיעורי תפוסה גבוהים מ-90%. זאת ירידה משמעותית מ-94% מהקניונים שנחשבו בריאים ב- 2006.

 

התמונה של הקניונים החלשים אינה מבשרת טובות, היות ובחלק נכבד מהם שיעורי התפוסה נמוכים מ-60%. כאשר הקניון ריק משוכרים, תעריפי השכירות יורדים כך שקשה מאוד להרוויח לאורך זמן. אגב, בארץ אנחנו עדיין רואים שיעורי תפוסה כמעט מלאים ברוב הקניונים, אולם לאור התוצאות הכספיות החלשות של השוכרים המרכזיים (קמעונאיות מזון, רשתות אופנה וכד'), אפשר להעריך שהמגמה הזו תגיע גם אלינו, אם כי בעוצמה חלשה יותר בגלל מספר הקניונים הסביר ביחס לכמות האוכלוסייה שהם משרתים.

 

האתגר של הקניונים נראה אפילו מורכב יותר היות ולפי ההערכות רק כ- 50% מהקניות בארה"ב מתבצעות און-ליין כעת. אבל השיעור הזה הולך וגדל במהירות. צריך לזכור כי עיקר הקניות בחנויות הפיזיות מתבצעות על ידי צרכנים בוגרים יותר, בעוד הצעירים נולדו לתוך האינטרנט ורוכשים את רוב המוצרים בצורה מקוונת, כך שעם הזמן יגדל עוד שיעור הרוכשים ברשת. אז האם זה מבשר על סופם של הקניונים? שאלה טובה.

 

מצד אחד, ההערכות של חברות המחקר מדברות על סגירה של כ-15% מהקניונים בארה"ב בעשר השנים הקרובות. אלו יהיו בעיקר הקניונים החלשים יותר, אלו הממוקמים באזורים מבודדים יותר, ששיעורי התפוסה בהם נמוכים כבר עתה. אבל מכאן ועד להיעלמות של רוב הקניונים הדרך כנראה עוד ארוכה. את התובנה הזו אפשר לקבל למשל מתוך הפרסומים של Simon Property Group, חברת הקניונים הגדולה ביותר בארה"ב.

 

למרות החולשה של חלק מהרשתות הגדולות וסגירת הסניפים שהן החלו לבצע, Simon Property Group דווקא ממשיכה לצמוח ולהרוויח יפה. הדרך שלה לעשות את זה היא על ידי הסבה הדרגתית של הקניונים ממרכזי קניות למרכזי בילוי. כלומר, צמצום שטחי ההשכרה לחנויות ובמקומם הצבת בתי קולנוע משודרגים, מתקני משחקים ופעילויות אתגריות, מסעדות, בתי קפה ועוד. כך, הקניון ממשיך למשוך אנשים ושומר על תפוסה גבוהה של שוכרים המשלמים דמי שכירות שוטפים לחברת הניהול של הקניון. כנראה שהמשקיעים מאמינים בהצלחת האסטרטגיה הזו ומתמחרים את מניות החברה במכפילים גבוהים יחסית.

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. ***המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה מחזיקים או עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.

אפשר לעזור?

דרכים ליצירת קשר