התחלתם לעבוד במקום חדש? מעולה! עכשיו תדאגו גם לקרן הפנסיה וההשתלמות

התחלתם מקום עבודה חדש, אתם מנסים להסתגל לסביבה החדשה וללמוד כמה שיותר מהר. בין כל אלה, חשוב לזכור ולטפל גם בנושא חשוב לא פחות: החסכונות שלכם. מה צריך לעשות ולוודא בנוגע לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות כשמתחילים בעבודה חדשה?

"מה צריך לעשות ולוודא בנוגע לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות כשמתחילים בעבודה חדשה". עובד חדש
בשמת שערי בלוך
|
28 פברואר, 2021

להלן תמלול הסרטון:

הרבה פעמים אנחנו שומעים את המושג 'שמירה על רצף זכויות' בהקשר של מעבר בין מקומות עבודה, מה זה אומר בעצם ולמה זה חשוב?

שלום לאה, כשעוברים למקום עבודה חדש, אנחנו צריכים לוודא שהמעסיק החדש ימשיך להפקיד עבורנו בקרן הפנסיה. למה זה חשוב? קרן הפנסיה שלנו כוללת בנוסף לרכיב החיסכון, גם ביטוח למקרים של נכות או פטירה חלילה. כאשר יש הפסקה ממושכת בהפקדות לקרן הפנסיה, עלולה להיווצר פגיעה ברכיב הביטוחי שמגן עלינו מפני מקרי קיצון  ולכן חשוב מאוד לשמור על רצף ההפקדות. איך עושים את זה? כשמתחילים עבודה חדשה, חשוב מאוד לעדכן את המעסיק על כך שיש ברשותכם קרן פנסיה או ביטוח מנהלים פעיל עם כיסוי ביטוחי. זאת, על מנת שהמעסיק ימשיך את ההפקדות וכך יישמר הרצף הביטוחי. שימו לב, אם יש לכם ביטוח פעיל בחיסכון הפנסיוני, המעסיק מחויב להפקיד עבורכם לאחר שלושה חודשי עבודה או בתום שנת המס – המוקדם מבניהם. ההפקדות יבוצעו באופן רטרואקטיבי, ליום הראשון שלכם במקום העבודה החדש. אם אין לכם ביטוח פעיל בחיסכון פנסיוני הקודם, המעסיק נדרש להפקיד רק לאחר חצי שנת עבודה, כאשר במקרה זה ההפקדה לא תהיה רטרואקטיבית. לכן, חשוב מאוד לעדכן את המעסיק בכך מיד עם תחילת העבודה, כדי שיוכל להתחיל להפקיד עבורכם כמה שיותר מוקדם.

אוקיי, אז אם נסכם עד פה, צריך לעדכן את המעסיק הכי מוקדם שאפשר על כך שיש לנו ביטוח פנסיוני קודם. ומה עוד? מה צריך לעשות בפועל?

עקרונית, חוץ מהמעסיק צריך לעדכן גם את קרן הפנסיה על כך שהתחלתם לעבוד אצל מעסיק חדש, וזאת כדי שהמעסיק יוכל להתחיל להפקיד עבורכם. עושים את זה בדרך כלל על ידי מילוי טופס 'עדכון מעסיק חדש',  זה יכול להיעשות ע"י בעל רישיון או סוכן שמלווה אתכם או באופן ישיר על ידכם. לאחר עדכון הקרן בפרטי המעסיק החדש, יש למסור למעסיק את פרטי ההפקדה לקרן: שם הקרן, מספר החשבון, ובמקביל גם קרן הפנסיה תשלח למעסיק הודעה עם פרטי החשבון לצורך ביצוע הפקדה. במקרה של חוסכים בקרנות פנסיה נבחרת, ברגע שהמעסיק משדר את ההפקדות ומפקיד לקרן הפנסיה, נפתח חשבון באופן אוטומטי וההפקדות נקלטות. חשוב שתדעו שחופש הבחירה הוא בידיכם: יש לכם את האפשרות לבחור את קרן הפנסיה שאתם מעוניינים בה ולנייד אותה לכל חברה מנהלת שתרצו.

ולסיום, מה לגבי קרן ההשתלמות, איך שומרים על הזכויות והוותק שצברנו?

קודם כל חשוב להגיד שבניגוד לחובת ההפקדה לחיסכון פנסיוני, המעסיק אינו מחויב להפקיד עבורכם בקרן ההשתלמות, אלא אם קיים הסכם קיבוצי המחייב אותו בכך. לאור זאת, קרן השתלמות נחשבת להטבה מטעם המעסיק. אם יש לכם קרן השתלמות קודמת ואתם זכאים לקרן ההשתלמות גם מהמעסיק החדש, חשוב שתעדכנו את המעסיק בפרטי קרן ההשתלמות הקיימת שלכם. גם כשמחליפים מקום עבודה אפשר לבקש מהמעסיק החדש להמשיך להפקיד כספים לאותה קרן השתלמות. במקרה כזה אמנם ייפתח חשבון חדש להפקדות על ידי החברה המנהלת, אבל מבחינתכם אתם ממשיכים להפקיד כרגיל ושומרים על הנזילות והוותק שצברתם. בעת משיכה, יראו את שתי קרנות ההשתלמות כחשבון אחד בעל הוותק הארוך ביותר. כמובן שיש לכם אפשרות לנייד את קרן ההשתלמות שלכם לכל חברה שתבחרו תוך שמירה על הזכויות שצברתם, ואם אתם עושים זאת חשוב ליידע את המעסיק על כך כדי לוודא שההפקדות יגיעו לקרן ההשתלמות שבחרתם.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה צולמה בתאריך 28/02/2021 הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.