לצבור ניסיון, להרוויח כסף ולתרגל עצמאות: בני הנוער מתחילים לעבוד בקיץ? דברים שכדאי לדעת

הטמפרטורות מסמנות שהקיץ כבר כאן, וזה גם הזמן בשנה שבו חלק מבני הנוער עושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריירה, או בפועל - מתנסים בעבודה בחופש הגדול. מה חשוב לדעת על זכויות מתבגרים עובדים, ואיך הכסף שירוויחו יכול לעבוד בשבילם? קראו את המדריך להורים ולמשקיעים הצעירים

pencil2 copy.png
אלטשולר שחם
|
17 יוני, 2024

המתבגרים של היום הם לא רק "דור הטיקטוק", אלא צעירים אחראים שצפויים להיות היצרנים, הממציאים והיוצרים של העתיד. רבים מהם מכירים במשמעות של כסף, ומעודכנים באפשרויות החיסכון הקיימות בשוק. בין אם מדובר בקונסולת גיימינג חדשה או ברכישת בגדי קיץ אונליין, בני דור ה-Z יודעים לחשב כמה שעות עבודה יובילו אותם ליעד הבא.

 

כדור טכנולוגי, מודע וגלובלי, המתבגרים של ימינו כבר רכשו כמה כלים חיוניים מעולמות החינוך הפיננסי, ולא מסתפקים בקופת החיסכון לכסף הקטן. עם זאת, כדאי שגם יכירו  את הזכויות שלהם כעובדים צעירים, כך שיוכלו לנסות ולהימנע מניצול  או מהלנת שכר. בישראל, הוראות הדין קובעות שבחופשת הקיץ, בני נוער יכולים להתחיל לעבוד החל מגיל 14. בנוסף, קיימות מגבלות שונות ביחס לאופן העסקת בני נוער כך שבני נוער עד גיל 16 יכולים לעבוד עד  8 שעות עבודה ביום,  ובני נוער עד גיל 17 9 שעות עבודה ביום,  כאשר ברמה השבועית ניתן להעסיקם עד 40 שעות. כמו כן, למעסיקים אסור לדרוש מבני נוער לעבוד בלילה.

 

הפסקת קפה

גם לצעירים מותר לעשות הפסקה בעבודה, ובמהלך יום עבודה של 6 שעות ומעלה יוכלו בני הנוער לצאת להפסקות שאורכן במצטבר לא יפחת מ-  3/4 שעה (ובלבד שהפסקה אחת הינה רציפה בת חצי שעה לפחות). ללא קשר, במהלך העבודה רשאים בני הנוער לצאת לשירותים, ואסור למעסיק למנוע זאת או לנכות את ההפסקות משכר העבודה. בניגוד לעובדים בוגרים, בני נוער אינם מורשים לעבוד שעות נוספות. בנוסף, המעסיק יהיה מחויב לשלם לעובד.ת גם על הוצאות הנסיעה, עד התקרה הקבועה בהוראות הדין.

 

מינימום ומעלה

כל עובד, גם בן נוער, זכאי לתמורה עבור עבודתו שעומדת ברף שכר המינימום בהתאם לגילו או גבוה מכך. חשוב לדעת כי בני נוער זכאים לשכר גם במהלך תקופת ניסיון או הכשרה בעבודה. כך שגם על שעות התלמדות במלצרות המעסיק מחויב לשלם לכם, ודרך אגב, בני הנוער זכאים לתשלום גם אם בסופו של דבר לא התקבלו לעבודה.

 

לעמוד בתנאי המס

כיום, מעסיקים מחויבים לנכות מס הכנסה גם משכרם של בני נוער. יחד עם זאת, עד גיל 18 אתם זכאים לנקודת זיכוי נוספת המתווספת ל-2.25 נקודות הזיכוי כתושבי ישראל. בשורה התחתונה – נערים עד גיל 18 זכאים ל-3.25 נקודות זיכוי בחודש שמסתכמות ב- 787 ₪ בחודש, ונערות עד גיל 18 זכאיות ל-3.75 נקודות זיכוי בחודש, שמסתכמות ב- 908 ₪ בחודש¹. נערות זכאיות לחצי נקודת זיכוי נוספת, הניתנת לנשים עובדות בישראל. שווי נקודות הזיכוי מופחת מתשלום מס ההכנסה, כך שלבני נוער מנוכה מס בשיעור נמוך באופן יחסי.

 

להכיר את העולמות הפיננסים מגיל צעיר

כיום, כשחוגים לחינוך פיננסי נכנסו גם לשערי בית הספר, בני נוער רבים כבר מנוסים הרבה יותר מהדור של הוריהם, מבינים ומכירים את המשמעות של השקעה לטווח ארוך, לעומת חיסכון קצר טווח – המיועד לרכישה של משחק מחשב חדש, חופשה עם החבר'ה, או אפילו דייט רומנטי במסעדה. לצד חשבון בנק פעיל, שכמעט כל מתבגר.ת גאה לפתוח, רבים מבינים את החשיבות של מציאת אפיקי חיסכון והשקעה אשר יאפשרו לכסף שלהם לעבוד עבורם.

 

אחת מאפשרויות החיסכון האהודות כיום היא קופת גמל להשקעה, המאפשרת הפקדה חודשית שוטפת בהוראת קבע או הזרמה של סכום חד פעמי, כמו מתנה מסבתא או תשלום חודשי על עבודת קיץ. יתרון נוסף של קופת הגמל להשקעה הינו שהיא נזילה וניתן למשוך אותה בהתראה קצרה². במסגרת קופת גמל להשקעה, ניתן לבחור בין מגוון מסלולי ואפיקי ההשקעה³ שמתאימים לצרכים שלכם ובהתאם לרמת הסיכון המועדפת עליכם. במידה ובני הנוער מעוניינים בחיסכון לטווח ארוך ייתכן שיש מקום לשקול בחירה במסלול בסיכון גבוה יותר, שהינו בעל פוטנציאל תשואה גבוה יותר.

 

אפשרו לילדיכם לצאת לחופש הגדול מלאים באנרגיות חיוביות. זכרו לשמור על זכויותיהם וכן, לבחון  את האפשרויות שבהן הכסף שלהם יכול לעבוד עבורם. כי כמו תמיד, חלומות גדולים מתחילים בצעדים קטנים.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: המידע לעיל מוגש כמידע כללי בלבד ונכון למועד פרסומו; המידע ערוך באופן תמציתי ומנוסח בלשון פשוטה, לפיכך אינו מכסה את כל המקרים והנסיבות שייתכנו; המידע לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה ו/או חוות דעת, ואין בו כדי למצות ו/או להוות תחליף להוראות החוק ו/או התקנון ו/או לייעוץ ו/או לשיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאמים לצרכי הלקוח ו/או תחליף להם; האמור לעיל כפוף להוראות התקנונים הרלוונטיים, להוראות ההסדר התחיקתי ולנהלי החברה; אין באמור לעיל בכדי להוות התחייבות להשגת תשואה; השימוש במידע המפורט לעיל הוא על אחריותו הבלעדית של המשתמש.

 

1. שווי נקודות הזיכוי נכון ליום 09/06/2024.

2. משיכה מקופת גמל להשקעה תתבצע בתוך 4 ימי עסקים ממועד קבלת בקשה מלאה ותקינה. ככל שהמועד נופל על אחד משלושת ימי העסקים הראשונים בחודש, הפעולה תתבצע ביום העסקים הרביעי באותו חודש. כמו כן, בעת משיכה הונית של הכספים בכל גיל ישולם מס בשיעור של 25% על הרווח הריאלי. על אף האמור, משיכת הכספים כקצבה לאחר גיל 60 פטורה מתשלום מס הכנסה על הקצבה. יודגש, כי בהתאם להוראות הדין החלות כיום, לא קיים מנגנון למשיכת הכספים כקצבה ישירות מקופת גמל להשקעה, ולצורך קבלת קצבה ניתן להעביר את הכספים לקופה לקצבה (קרן פנסיה או קופת ביטוח) וזאת החל מגיל 60.

3. מדיניות ההשקעה המלאה של מסלולי ההשקעה מפורטת באתרי החברה המנהלת, כך גם באתר אלטשולר שחם בכתובת: www.as-invest.co.il. החברה המנהלת רשאית לשנות את מדיניות ההשקעה ו/או את הרכב הנכסים, כפי שיוחלט מעת לעת, בכפוף לתקנוני קופת הגמל ולהוראות ההסדר התחיקתי