נקודות הזיכוי שמגדילות את שכר הנטו: מי זכאי ומה גובה ההטבה? המדריך המלא

נקודות זיכוי הן הטבה משמעותית שמאפשרת הקטנה של תשלום מס ההכנסה - הטבה שיכולה להגיע לאלפי שקלים בשנה. רק לאחרונה הורחבה הזכאות גם עבור הורים לילדים בגילאי 6-12. כיצד תדעו לכמה נקודות אתם זכאים ואיך תבדקו האם אתם מקבלים אותן במלואן?

נקודות זיכוי הן הטבה משמעותית שמאפשרת הקטנה של תשלום מס ההכנסה. דוח משכורת
אלטשולר שחם
|
14 ספטמבר, 2022

יוקר המחיה בישראל הוא בין הגבוהים בעולם, וזה כבר מזמן לא סוד. מחירי המוצרים והשירותים עולים באופן כמעט שוטף, וגם המיסים שנלקחים ישירות מהשכר מכבידים על ההכנסה הפנויה שנשארת בידינו בסופו של דבר. כדי להקל במעט על התשלומים השונים, חשוב להכיר את ההטבות השונות שמגיעות לנו מהמדינה. אחת מהבולטות שבהן היא מתן נקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמקטינות את תשלום המס למס ההכנסה וכך שכר הנטו גבוה יותר. נכון לשנת 2022, שוויה של כל נקודת זיכוי עומד על סך של 223 שקלים, כך שבהסתכלות שנתית מדובר בהטבה שכולה להגיע לאלפי שקלים בשנה עבור כל אדם.

 

ברובד הבסיסי ביותר, כל תושב ישראלי זכאי לקבל 2.25 נקודות זיכוי בכל חודש, בשווי של כ-6,021 שקלים בשנה. נשים זכאיות לקבל חצי נקודת זיכוי נוספת, כך שכל אישה תושבת ישראל עשויה ליהנות בכל שנה מהטבת מס בשווי של כ-7,359 שקלים. מלבד זכאויות אלה, ישנן קריטריונים נוספים המקנים זכאות לנקודות זיכוי ספציפיות, כדוגמת השלמת תואר אקדמי, חיילים משוחררים, גירושין, הורים לילדים ועוד.

 

הזכאות הורחבה גם להורים לילדים בני 6-12

 

בחודש פברואר האחרון, הורחבה הזכאות עבור הורים לילדים, ואם עד כה רק הורים לילדים עד גיל 5 היו זכאים להטבות של נקודות זיכוי, הרי שעם כניסת החוק לתוקף, גם הורים לילדים בגילאי 6-12 זכאים להטבה זו. המשמעות היא הגדלה ישירה של שכר הנטו של הורים לילדים בגילאים אלו. אז איך זה יעבוד? כל הורה מקבל נקודת זיכוי אחת בעבור כל ילד בגילאים 6-12, ומאחר והזכאות היא מתחילת השנה, במידה ואתם זכאים תקבלו גם את הסכום רטרואקטיבית על החודשים שחלפו.

 

ניתן לבדוק לכמה נקודות זיכוי הנכם זכאים במגוון דרכים. ראשית, באתר רשות המיסים ישנו סימולטור המאפשר לכם להזין את פרטיכם האישיים כמו גילכם, מצבכם המשפחתי, מספר הילדים שלכם וגילם ועוד. לאחר מילוי פרטים אלו, הסימולטור יציג בפניכם את מספר נקודות הזיכוי שאתם זכאים להן*. במקביל, יש לעדכן את מחלקות השכר בארגון שבו אתם עובדים בכל שינוי באחד הקריטריונים שעשויים להקנות לכם נקודות זיכוי, ולוודא שאתם אכן מקבלים את מלוא נקודות הזיכוי המגיעות לכם. בכל מקרה, פירוט נקודות הזיכוי מופיע בתלוש השכר שלכם, כך שתוכלו לעקוב ולבדוק בעצמכם האם אתם מקבלים את המספר שמגיע לכם.

 

לשם הדוגמה, זוג הורים עם ילדים בני 7,4 ושנה, יכולים ליהנות מהטבה לא מבוטלת בתלושי השכר. האם למשל, יכולה ליהנות מהטבה של 9.75 נקודות זיכוי בכל חודש – כלומר כ-2,174 שקלים. האב יכול ליהנות מהטבה של 8.25 נקודות זיכוי, כלומר סכום של כ-1,839 שקלים בחודש.   

 

אל תשכחו למלא טופס 101

 

כמו שכבר ציינו, על מנת לוודא שאתם מקבלים את מלוא נקודות הזיכוי שמגיעות לכם, חשוב לדווח למעסיק על כל שינוי בסטטוס האישי והמשפחתי. כך למשל, אם התחתנתם או שנולדו לכם ילד – דווחו על כך למעסיק ודאגו למלא טופס 101 מעודכן שכולל את השינויים. הנושא חשוב במיוחד בקרב גברים, שלעיתים לא מעדכנים בזמן אמת על שינויים כמו לידת ילד/ה. חשוב לזכור גם שההטבה תקפה לשנת המס כולה, כך שאם ילדכם נולד בסוף השנה, תהיו זכאים להחלת ההטבה כבר מינואר באותה שנה. אז כעת, כאשר המידע נמצא בידכם, בדקו את תלוש השכר או פנו לחשבי השכר במקום העבודה שלכם על מנת לוודא שאתם נהנים ממלוא זכויותיכם.

 

להלן טבלה המפרטת חלק מהזכאות לנקודות זיכוי בגין המצב המשפחתי

 

טבלה המפרטת חלק מהזכאות לנקודות זיכוי בגין המצב המשפחתי

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה היא מיום 14/09/2022 וכלל האמור בה מתייחס למצב הקיים והידוע נכון למועד זה (ייתכנו שינויים בנתונים ובמידע המפורטים בסקירה בחלוף הזמן). הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה (להלן: "אלטשולר שחם"). הסקירות האמורות, לרבות המידע, הנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, דעות, תחזיות, טקסט, צורות ו/או תמונות המתפרסמים במסגרתן, מסופקות כשירות לקוראים, ואין בהן אלא הבעת דעה בלבד. הסקירות האמורות נערכו בהסתמך בין השאר על מידע פומבי גלוי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים ו/או מכשירים פיננסיים המוזכרים בו, ו/או בכל השקעה אחרת הנזכרת בסקירות, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. אלטשולר שחם לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על סקירות אלה והעושה בסקירות שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים לעסוק בעצמם ו/או באמצעות חברות קשורות בפעילות בתחום שוק ההון והפיננסים, וכן עשויים להעניק שירותים הקשורים בכך ובכלל זאת לייעץ, להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בין היתר, בניירות ערך, בנכסים ובמכשירים הפיננסיים ו/או הפנסיוניים המצוינים בסקירות או קשורים אליהם ולהיות בעלי עניין אישי בנושא,. הסקירה אינה מתחשבת בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל קורא ולא מהווה בשום פנים ואופן תחליף בין השאר ליעוץ פרטני על ידי אנשי מקצוע ובעלי רישיון מורשים ובכלל זה ייעוץ משפטי ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח ו/או ייעוץ בהקשרי מיסוי ו/או בהיבטים חשבונאיים, פיננסיים, כלכליים ו/או אחרים ואין בו כדי להחליף את הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי. הסקירות המובאות באתר זה הנן רכושו של עורך הסקירות ואין להעתיקן, לשכפלן, לצטטן, להפיצן או לפרסמן או חלקים מהן ללא רשות מפורשת מראש ובכתב של עורך הסקירות. אין בתשואות ובדירוגי עבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד. אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. *ייתכן והטבת המס תהיה נמוכה יותר, בכפוף להוראות הדין וכפי שמתעדכן מעת לעת. ט.ל.ח נכון ל-2022.