שכירים, מדוע כדאי לבדוק שכל השכר שלכם לפנסיה מבוטח – ואיך זה משפיע עליכם?

השכר שלכם כולל שעות נוספות, בונוסים או עמלות מכירה למיניהן? מצוין, אך ייתכן שתוספות אלה לא נכללות בשכר המבוטח שלכם, השכר שבגינו המעסיק מפקיד כספים לחיסכון הפנסיוני. איך בודקים האם קיים פער, מה ההשפעה על הפנסיה וכיצד ניתן לפעול אם זה המצב?

"השכר שלכם כולל שעות נוספות, בונוסים או עמלות מכירה למיניהן? מצוין, אך ייתכן שתוספות אלה לא נכללות בשכר המבוטח שלכם,". אינפוגרפיקה מסמכים
אלטשולר שחם
|
09 יוני, 2022

אצל חלק לא מבוטל מהעובדים במשק, השכר החודשי - לפיו מופרשים הכספים לפנסיה (ונקרא גם השכר המבוטח) - שונה מההכנסה בפועל, כלומר מהמשכורת ברוטו. במקומות עבודה רבים העובדים נהנים מתוספות שונות מעבר לשכר הבסיס, כדוגמת שעות נוספות, עמלות עבור מכירות, בונוסים, שווי רכב, טלפון ועוד. תוספות אלה לעיתים לא נכללות כחלק מהשכר המבוטח, ולכן המעסיק לא מחויב להפריש בגינן כספים לטובת הפנסיה. בנוסף, מעסיקים מחויבים כיום להפקיד כספים לחיסכון הפנסיוני עד לתקרה של השכר הממוצע במשק, שעומד כיום על 10,551 ₪, כך שאם שכר העובד/ת גבוה מהשכר הממוצע – ייתכן והמעסיק לא מפקיד בגינו באופן מלא.

 

בשורה התחתונה, ייתכן שאנחנו חוסכים במהלך השנים פחות ממה שהיינו יכולים לחסוך, מה שעלול לפגוע ברמת החיים שלנו כשנצא לפנסיה. מדוע? מכיוון שהכספים המופקדים למכשירי החיסכון הפנסיוני כמו קרן פנסיה או קרן השתלמות, הם נגזרת של סכום נמוך יותר ביחס להכנסות שאליהן התרגלנו לאורך השנים. השאיפה שלנו כמובן היא להגדיל את הפנסיה שלנו ככל שניתן, כך שנפרוש עם סכום כמה שיותר גדול ונוכל ליהנות מרווחה כלכלית, ומרמת חיים הדומה לזו שבה חיינו בשנות העבודה. בנוסף, הפקדת כספים נוספים יכולה לאפשר לכם ליהנות מהטבות מס שונות ומשתלמות.

 

בנוסף, כשאנחנו מפרישים רק על חלק מהשכר החודשי, המשמעות היא שגם הכיסוי הביטוחי שלנו נמוך יותר, ובמצבי קיצון כמו אובדן כושר עבודה או מוות חלילה, אנחנו או השארים שלנו (בני זוג וילדים) נקבל פיצוי נמוך יותר מהשכר בפועל. לכן, חשוב עבור כל חוסכת וחוסך לבדוק האם קיים פער כזה בהפקדות הפנסיוניות – כלומר האם המעסיק מפקיד עבורם לחיסכון הפנסיוני על מלוא השכר או רק על חלק ממנו. לאחר הבדיקה, יש מספר דברים שאפשר לעשות כדי לגשר על הפער בין השכר המבוטח לשכר בפועל.

 

בדיקה פשוטה בתלוש השכר

לפני שנבין מה עושים, נסביר איך בודקים האם קיים פער. ובכן, אפשרות אחת היא לפנות להסכם העבודה שלכם ולבדוק את הסעיף הרלוונטי המתייחס להפקדות לחסכון פנסיוני. אפשרות נוספת היא לקרוא את תלוש השכר האחרון שלכם, ולבדוק את החלק שנקרא "ניכויים והפרשות לקופות גמל". תחת העמודה "סכום בסיס", תוכלו לראות את גובה השכר שממנו מופרשים כספים לחסכונות הפנסיוניים. אם מדובר בשכר החודשי שלכם (ברוטו) – מעולה! פירוש הדבר הוא שהמעסיק מפריש את הכספים עבור משכורתכם המלאה.

 

במידה וגיליתם שסכום הבסיס נמוך מהמשכורת שלכם בפועל, באפשרותכם להפקיד לחיסכון הפנסיוני עצמאית - ללא השתתפות מצד המעסיק, ובכך לחסוך יותר וגם ליהנות מהטבת מס. לשם כך, יש לפנות לחברה המנהלת את מוצרי החיסכון הפנסיוני שלכם ולבקש לפתוח תכנית חדשה להפקדות במעמד "עצמאי". ניתן לעשות זאת במסגרת מוצרי החיסכון הפנסיוני: קופת גמל, קרן פנסיה וביטוח מנהלים. הכספים שייצברו בתכנית העצמאית ישולמו כקצבה בגיל הפרישה, ויהוו למעשה תוספת לקצבה שתשולם מהחיסכון הפנסיוני אליו מופקדים כספי העובד והמעסיק באופן שוטף. בגין הפקדות אלה ייתכן שתהיו זכאים להטבות מס שונות, ולכן רצוי לברר עם המעסיק שלכם או עם בעל/ת רישיון פנסיוני לאילו הטבות מס אתם עשויים להיות זכאים.

 

תוספת של כ-2,200 ₪ לפנסיה החודשית

לשם ההמחשה, בואו ניקח דוגמה מספרית. למשל, עומרי בן 30 אשר עובד בתחום המכירות ומשתכר כ-10,000 ₪ ברוטו החוסך לפנסיה בהתאם לשיעורי ההפקדה בצו ההרחבה (6% עובד, 6.5% מעסיק, ו 6% לפיצויים), צפוי לצבור בפרישה בגיל 67 סכום של 1.7 מיליון ₪ שמגלם פנסיה חודשית של כ 8,400 ₪. במקרה שבו יש לו שכר שאינו מבוטח בגובה של 3,000 ₪, אם יפקיד באופן עצמאי בעבורו מגיל 30 עד גיל 67, הוא עשוי ליהנות מתוספת של כ-2,200 ₪ לקצבה החודשית - ומתוספת של כ-425,000 ₪ לצבירה הכוללת. בנוסף, עומרי יוכל ליהנות גם מהטבות מס נוספות, שאת שוויין ניתן לבדוק מול בעל/ת רישיון פנסיוני.

 

לסיכום, חשוב מאוד לבדוק האם קיים פער בין השכר המבוטח שלכם והשכר בפועל, שכן יש לכך השלכות על הקצבה הפנסיונית שתהיו זכאים לה אחרי שתפרשו. במידה ואכן קיים פער, ניתן להפקיד באופן עצמאי, ליהנות מהטבות מס שונות ומכיסוי ביטוחי מלא על מלוא השכר. אז למה אתם מחכים? רוצו לבדוק.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה היא מיום 09/06/2022 וכלל האמור בה מתייחס למצב הקיים והידוע נכון למועד זה (ייתכנו שינויים בנתונים ובמידע המפורטים בסקירה בחלוף הזמן). הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה (להלן: "אלטשולר שחם"). הסקירות האמורות, לרבות המידע, הנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, דעות, תחזיות, טקסט, צורות ו/או תמונות המתפרסמים במסגרתן, מסופקות כשירות לקוראים, ואין בהן אלא הבעת דעה בלבד. הסקירות האמורות נערכו בהסתמך בין השאר על מידע פומבי גלוי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים ו/או מכשירים פיננסיים המוזכרים בו, ו/או בכל השקעה אחרת הנזכרת בסקירות, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. אלטשולר שחם לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על סקירות אלה והעושה בסקירות שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים לעסוק בעצמם ו/או באמצעות חברות קשורות בפעילות בתחום שוק ההון והפיננסים, וכן עשויים להעניק שירותים הקשורים בכך ובכלל זאת לייעץ, להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בין היתר, בניירות ערך, בנכסים ובמכשירים הפיננסיים ו/או הפנסיוניים המצוינים בסקירות או קשורים אליהם ולהיות בעלי עניין אישי בנושא,. הסקירה אינה מתחשבת בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל קורא ולא מהווה בשום פנים ואופן תחליף בין השאר ליעוץ פרטני על ידי אנשי מקצוע ובעלי רישיון מורשים ובכלל זה ייעוץ משפטי ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח ו/או ייעוץ בהקשרי מיסוי ו/או בהיבטים חשבונאיים, פיננסיים, כלכליים ו/או אחרים ואין בו כדי להחליף את הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי. הסקירות המובאות באתר זה הנן רכושו של עורך הסקירות ואין להעתיקן, לשכפלן, לצטטן, להפיצן או לפרסמן או חלקים מהן ללא רשות מפורשת מראש ובכתב של עורך הסקירות. אין בתשואות ובדירוגי עבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד. אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.