רשת המרכולים פרשמרקט הנפיקה לאחרונה את מניותיה בבורסה בת"א. האם המניה צפויה ללכת בדרך דומה לזו של מנית רמי לוי בשנים שלאחר ההנפקה?
מחאת יוקר המחיה, הידועה גם בכינוי "מחאת הקוטג'", הייתה אחד מהקטליזאטורים למהפכה שעברו קמעונאיות המזון בישראל בשנים האחרונות. מאז, רוב הצרכנים נהיו סלקטיביים יותר בבחירת המוצרים והם שמים דגש מיוחד על המחיר ולא רק על האיכות. התגברות התחרות אילצה את רשתות המזון להוריד מחירים והובילה להתכווצות ברווחיות שלהן, בהשוואה לרמה המאפיינת את רשתות המזון מעבר לים.
למרות הסביבה העסקית המאתגרת הזו, רשת המזון פרשמרקט של האחים יוסי ושלומי אמיר צמחה בשנים האחרונות ושמרה על רמת רווחיות מהגבוהות בענף. זה מה שסייע לה לאחרונה להנפיק בהצלחה 25% ממניותיה עבור 250 מיליון שקל, לפי שווי של 750 מיליון (לפני הכסף). בעלי השליטה בחברה הצהירו כי בכוונתם לחלק כדיבידנד למשקיעים את עיקר התמורה שהתקבלה בהנפקה, כ-220 מיליון שקל, וזאת במהלך החודשים הקרובים.
פרשמרקט מונה כיום 31 סניפים, רובם מרכולים שכונתיים הממוקמים במרכזי הערים הגדולות בארץ. הכנסות הרשת ב-2018 צמחו ב-17.3% וחצו את רף מיליארד השקלים, תוך גידול של 11% ברווח הנקי ל-54 מיליון שקל. כיום, הרשת נשענת על קופת מזומנים חזקה של כ-174 מיליון ש"ח והיא נטולת חובות. הנהלת החברה הצהירה כי היא רואה בשנים הקרובות המשך התרחבות בפעילות הרשת, בעיקר על ידי רכישות נוספות של סניפים. בנוסף, החברה ציינה בתשקיף ההנפקה כי היא מתכוונת להעלות לאוויר אתר קניות און ליין כבר בעתיד הקרוב. בניגוד לשופרסל ורמי לוי, לפרשמרקט אין מרכז לוגיסטי לניהול פעילות השילוח, ולכן לפחות בשלב הראשון היא כנראה תצטרך להסתמך על הסניפים כדי לספק את הסחורה לצרכנים.
פרט לפוטנציאל הצמיחה, אחת החוזקות של הרשת היא הרווחיות הגבוהה שהיא משיגה, ב-2018 הציגה הרשת רווחיות גולמית של כ-33% מהמכירות. איך פרשמרקט עושה את זה? הגידול המשמעותי בהיקף הרכישות בשנים האחרונות, לאחר ביצוע הרכישה של מחסני להב, הגדיל את כוחה מול הספקים הגדולים. בנוסף, הרשת רוכשת חלק מהמוצרים מספקים המבצעים יבוא מקביל. כך, היא גם נהנית מהוזלת עלויות וגם לא מבצעת את הייבוא בעצמה, ולא נחשפת לסיכונים הכרוכים בכך.
בגלל מספר הסניפים המצומצם שמפעילה הרשת (31 סניפים), היא יכולה גם לנצל את יתרון הקוטן ולהוזיל את עלויות הלוגיסטיקה והניהול, וכך לשמר את הרווחיות הגבוהה שלה גם בשורת הרווח התפעולי (כ-7% ב-2018). לרשת אין חובות ולכן אין לה גם הוצאות מימון, מה שהוביל אותה ב-2018 לשולי רווח נקי של כ-5.3%, יותר מכפול מהרווחיות של כל קמעונאית מזון מקומית אחרת.
רוב המשקיעים כנראה חוששים שכפי שקרה לרמי לוי, גם הרווחיות התפעולית של פרשמרקט תצטמצם בעתיד ככל שהיא תפעיל מספר סניפים גדול יותר. ההבדל המרכזי בין החברות הוא שפרשמרקט ממקמת את סניפיה במרכזי הערים וכך גובה מחירים טובים מהלקוחות וגם מוזילה עלויות מול הספקים. לכן, אפשר להעריך כי היא תצליח לשמור על רווחיות טובה יותר בהשוואה למתחרות לאורך זמן. להערכתנו, המשקיעים עדיין מפספסים את התובנה הזו ולכן המניה נסחרת בתמחור חסר בהשוואה למניות של קמעונאיות המזון האחרות והיא אטרקטיבית להשקעה.
אולי יעניין אותך
-
מחירי הרכב המשומש עלו בשנתיים האחרונות עקב בעיות בשרשרת האספקה לכלי רכב חדשים, שהסיטו צרכנים לשוק היד שנייה. האם המגמה הזו ממשיכה, וכיצד מתמודד הענף עם עליית הריבית?
-
האם יצרניות הבירה הן אי של יציבות בתקופות של אי ודאות?
ענף הבירה שייך לסקטור הצריכה הבסיסית, הנוטה לתפקד בצורה טובה יותר בתקופות של האטה כלכלית או מיתון. גם בשיאו של משבר הקורונה, יצרניות הבירה שמרו על תזרים חיובי והצליחו להימנע מפגיעה משמעותית, על אף השיתוק המוחלט של אירועי הספורט התרבות והברים -
איך משפיעה התנודתיות בשווקים על שע''ח שקל-דולר?
במשך חודשים ארוכים, ואפילו שנים, ראינו את השקל הולך ומתחזק מול המטבעות המובילים בעולם ומול הדולר בפרט. לאחרונה, המגמה התהפכה והדולר הוא שמתחזק מול השקל. ננסה להבין למה -
האם מותגים חזקים הם בעלי פוטנציאל עמידות גבוה יותר בעתות משבר?
הסביבה הכלכלית משתנה לאחרונה לנגד עינינו, עם אינפלציה שנוגעת בשיאים חדשים וריבית עולה בכל העולם. ההערכות הן שצרכנים יישארו נאמנים במידה כזו או אחרת למותגים החזקים ביותר, מה שמקנה לאותן חברות יכולת לייצר כוח תחרותי חזק גם בעתות משבר
פרטייך נקלטו במערכת
הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.