מיהי מניית התעופה שעשויה להטיס את התיק שלכם לשמיים?

אלטשולר שחם
|
12 פברואר, 2019
גילוי נאות

תפריט משנה

חברות התעופה הלואו קוסט עשו מהפכה בענף, אבל בשנים האחרונות הנוסעים חזרו לטוס גם עם החברות הוותיקות. האם ייתכן שהמניות של החברות הוותיקות עדיפות על מניות חברות הלואו קוסט?


הירידה החדה במחיר הנפט ברבעון הרביעי של 2018 הובילה את נציגי אופ"ק - ארגון המדינות המייצאות נפט, להסכים על קיצוץ בהיקף ייצור הזהב השחור בעתיד הקרוב. המהלך הניב פירות ובחודש האחרון זינק מחיר חבית נפט מסוג Brent, המשמש כמדד ייחוס למחיר הנפט הבינלאומי, מ-50 דולר ל-61 דולר. עלייה במחיר הנפט מובילה להתייקרות הדלקים ועלולה לפגוע ברווחי חברות התעופה, ולכן היינו מצפים כי המניות בענף יעברו למגמה שלילית. בפועל, קרה בדיוק ההיפך, וחלק נכבד מהמניות במגזר דווקא המשיכו את המגמה החיובית שאפיינה אותן בחודשים האחרונים.


עלייה במחיר הנפט בהחלט צפויה לייקר את ההוצאות של חברות התעופה, אבל זה לא הפרמטר היחיד המשפיע על התוצאות הכספיות של החברות בענף. אחד הגורמים המרכזיים בקביעת מידת הצלחתה של חברת תעופה בטווח הארוך, הוא מחיר הכרטיס. המחיר נקבע בעיקר לפי הפער בין הביקוש לטיסות לבין ההיצע ולא בהכרח לפי מחיר הדלק. תחשבו על זה, אם יש ביקוש גבוה לטיסות ואין מספיק מטוסים כדי לספק את כל ההזמנות, החברות יוכלו לייקר את מחירי הכרטיסים. וההיפך, ככל שיהיה מלאי טיסות גדול יותר שיענה על כל הביקוש בקלות, התחרות בענף תגבר ומחירי הכרטיסים ירדו. זה בדיוק מה שהתרחש בשוק התעופה בשנים האחרונות, עם כניסתן של חברות הטיסות המוזלות (לואו קוסט, low-cost).


חברות הלואו קוסט, כמו איזיג'ט וריינאייר, פרצו אל התחום בסערה וחוללו מהפכה במחירי הטיסות. עצם הגידול בתחרות בענף הוביל לירידה חדה במחירי הכרטיסים, אולם כדי להוזיל אותם אפילו יותר, חברות הלואו קוסט התבססו על מטוסים זולים יותר בהם צפיפות המושבים גבוהה יותר, והחלו לנחות בשדות תעופה בפריפריה. חברות הלואו קוסט גם הציעו לנוסע לשלם בנפרד עבור כרטיס הטיסה ועבור השירותים הנלווים כמו העלאת מזוודה לבטן המטוס או מזון בטיסה, ובכך לחסוך בתשלום על שירותים שהוא אינו נזקק להם. זה עבד, והנוסעים התלהבו ונהרו אל הטיסות של אותן חברות.


הביקוש הגבוה עודד את חברות הלואו קוסט להגדיל בצורה משמעותית את צי המטוסים שלהן, בקצב שהיה גבוה מהגידול בביקוש לטיסות. כתוצאה מכך, הגיעו חלק מחברות הלואו קוסט להחזקת מלאי מטוסים גדול מידי, שמצריך עלות תחזוקה לא מבוטלת שמקטינה את הרווח, שגם כך מתבסס על שולי רווח נמוכים למדי. הפריחה של חברות הלואו קוסט דחפה בשנים האחרונות את המניות שלהן לתמחורים גבוהים מידי, והפגיעה הצפויה ברווחים בעתיד הקרוב הצדיקה מכירה שלהן. כך אכן קרה, ובשנה האחרונה המניות שלהן חוו ירידות מחירים לא מבוטלות.


לעומתן, חברות התעופה המסורתיות המובילות נכנסו לטלטלה לפני כמה שנים לאור התגברות התחרות עם חברות הלואו קוסט. כדי לשמור על המובילות שלהן, רובן עברו תהליך התייעלות שאפשר להן להוריד את מחירי הכרטיסים לרמה שתהיה תחרותית מול חברות הלוא-קוסט, תוך שמירה על היתרונות המובנים שלהן בפרמטרים של איכות השירות והנוחות בטיסות. עם הזמן, חלק נכבד מהלקוחות שנטשו, "חזרו הביתה" אל החברות הוותיקות והחלו למלא שוב את הטיסות שלהן.


בניגוד לחברות הלואו קוסט, רוב החברות הוותיקות העריכו בצורה נכונה את מגמות הצמיחה בענף והגדילו את צי המטוסים שלהן בצורה מדודה. כך, הן הצליחו להמשיך לאכלס את מרבית המושבים בטיסות ושמרו על רמת רווחיות טובה. חלק מהמשקיעים החלו להבין את העדיפות של מניות התעופה הוותיקות רק לאחרונה, כך שרובן עדיין נסחרות במכפילים נמוכים.


אחת החברות המומלצות עלינו היא חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, שלאחרונה הפכה להיות חברת התעופה הגדולה באירופה במונחי סך המכירות השנתיות. בשנה האחרונה הגדילה החברה ב-9% את מספר הנוסעים, קצב צמיחה מהגבוהים בענף. בנוסף לצמיחה האורגנית המרשימה, החברה גם ביצעה מספר רכישות אסטרטגיות של מותגים קטנים יותר כמו סוויס אייר, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס וחלק מאייר ברלין, ובנוסף היא הרחיבה את פעילות חטיבת הטיסות המוזלות יורווינגס. לופטהנזה גם הגיעה להסכם ארוך טווח עם טייסיה ב-2017, וכך לא סבלה מסכסוכי עבודה וטלטלות שהתרחשו אצל חלק מהמתחרות בענף. מניות החברה נסחרות במכפיל רווח של 4.6 בלבד, מהנמוכים בענף, כך שלדעתנו גם מבחינה תמחורית המניה נראית אטרקטיבית להשקעה.

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.

אפשר לעזור?