האם בזק משתלטת על שוק התקשורת?

אלטשולר שחם
|
04 אפריל, 2016
גילוי נאות


את השנה החולפת בשוק התקשורת הישראלי ניתן לסכם בשחיקה גדולה ברווחיות של חברות הסלולאר וחברת הוט לעומת התחזקות של בזק. למעשה, הרווח הנקי המצרפי של סלקום, פרטנר והוט לשנת 2015 כמעט התאפס בעוד בזק רשמה רווח נקי מרשים של 1.7 מיליארד שקלים.

 

חברות הסלולאר עושות מאמצים כבירים כדי להתייעל ולמשוך את הצרכנים, אבל בפועל זה לא ממש מצליח. סלקום דיווחה על הכנסות שנתיות של כ-4.2 מיליארד שקל ב-2015, ירידה של 8.5% בהשוואה ל-2014. בהמשך לירידה בהכנסות הרווחיות נפגעה בצורה משמעותית הרבה יותר - הרווח התפעולי נחתך ב-53% ל-310 מיליון שקל, והרווח הנקי נפל בכ-73% והסתכם ב-97 מיליון שקל בלבד. גם השקת פעילות בתחום הטלוויזיה – סלקום TV, לא עזרה, כשהיא מגייסת רק כ- 70 אלף לקוחות בשנה החולפת ומתקשה להוות תחרות משמעותית ל- HOT או yes, המחזיקות יחדיו כמעט 1.5 מיליון בתי אב. כרגע לפחות, התרומה של פעילות הטלוויזיה לרווחיות של סלקום נמוכה והיא לא מפצה על הירידה בתחום הסלולאר.

 

מצבה של פרטנר לא יותר טוב. במהלך 2015 איבדה החברה 119 אלף לקוחות, וההכנסות התכווצו ל- 4.1 מיליארד שקלים, ירידה של 7% בהשוואה לשנה המקבילה. החברה אף עברה להפסד נקי של 65 מיליון שקלים ברבעון האחרון של השנה. בפרטנר מדגישים שההפסד ברבעון אינו מייצג ונובע כתוצאה מהפרשה לירידת ערך בחברת הבת 012 בסך 98 מיליון שקל, עובדה נכונה על פניה, אולם עדיין התוצאות מדגישות את הקושי של החברה לייצר רווחיות ואת הצורך בפיתוח אפיקים חדשים.

 

שתי החברות לא רק חוו ירידה במספר הלקוחות, אלא גם קיטון של 5-6 שקלים בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי. גם פעילות האינטרנט במסגרת השוק הסיטונאי לא תרמה להכנסות החברות בצורה דרמטית. להזכירכם, לפני כשנה יצאה לדרך רפורמת האינטרנט (או כפי שהיא מכונה רפורמת "השוק הסיטונאי"), המאפשרת לחברות תקשורת שונות חסרות תשתית לרכוש תשתית אינטרנט וטלפון מבזק ומהוט במחיר סיטונאי, וכך להציע ללקוחותיהן חבילות של ספק ותשתית במחיר תחרותי. המהלך היה אמור לעודד את התחרות בתחום ולהוזיל את מחירי החבילות, אולם בפועל הנתונים מלמדים שהציבור לא נטש את השחקניות הראשיות, ובראשן בזק, בין היתר כתוצאה מקשיים טכניים ובירוקרטים שהערימה, וכך בסופו של דבר יצא שבזק היא זו שהרוויחה מהעניין.

 

כך קרה שבעוד סלקום ופרטנר דועכות, בזק דווקא סיימה את 2015 עם הכנסות של כמעט 10 מיליארד שקל, גידול של 10.3% לעומת 2014. הסיבה המרכזית לגידול בהכנסות היא האיחוד של חברת yes לראשונה בדוחות החברה, אולם בזק רשמה גם גידול אורגני בהיקף הפעילות מהתקשורת הקווית הפנים ארצית והבינלאומית וכן משירותי האינטרנט. חשוב לציין כי תוצאות חברת הבת- פלאפון, נחלשו, והתנהגו בדומה למה שקרה לשאר השחקניות הסלולאריות, אבל זה לא השפיע בצורה משמעותית לרעה על התוצאות הכוללות של בזק. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה סכום אדיר של כ- 1.7 מיליארד שקלים. לאור זאת הודיעה החברה כי היא מתכוונת לחלק דיבידנדים בהיקף של 776 מיליון שקל למחזיקי המניות שלה.

 

המספרים האלו מלמדים כי הניסיון של הרגולטור להגדיל את התחרות בשוק התקשורת המקומי לא צלח עד עתה, והשאלה היא האם יש סיכוי לשינוי בעתיד הקרוב?

 

צריך לזכור כי לכל אחת מחברות הסלולאר הגדולות – סלקום ופרטנר,ישנם עדיין כ- 2.8 מיליון לקוחות שמשלמים בממוצע בחודש בין 65 ל- 69 שקלים, כמעט כפול מהמחירים שמוצעים בחבילות "הכל-כלול" של חברות הלוא-קוסט, מצד אחד מדובר בסיכון שכן המחירים יכולים לרדת עוד, מצד שני מדובר בדבר חיובי כיוון שהחברות מראות שעדיין יש שווי למותג עבורו הלקוחות מוכנים לשלם. בנוסף, פעילות הטלוויזיה של סלקום עדיין בחיתולים, כך שיכול להיות שהיא תצבור תאוצה בהמשך. גם מכיוון השוק הסיטונאי יכול להגיע שינוי אם הפלונטר יפתר והצרכנים הישראלים ינצלו את האפשרות וידרשו מחירים נמוכים יותר. בהיבט התחרות הפראית בתחום, מיזוג רשתות אפשרי בין פרטנר להוט צפויים להנמיך את להבות התחרות ולאפשר לחברות לקחת אוויר, להעלות מחירים ולחזור לרווחיות. כמובן שמהלך כזה אינו מיטיב בהכרח עם הצרכנים בטווח הקצר שכן המחירים צפויים לעלות אך יכול להיות שבטווח הארוך המהלכים יאפשרו לחברות לבצע השקעות בתשתית לצורך שדרוג הרשתות, מתן שירותים מתקדמים יותר וחוויית שירות טובה יותר לצרכנים.

 

מי ששוקל השקעה במניות החברות האלו יכול להתעודד מהדברים האלו ומהעובדה שסלקום ופרטנר הורידו מינוף בתקופה האחרונה, דבר שמקטין את הסיכון בהשקעה. מצד שני, כפי שזה נראה כרגע, אי הודאות עדיין גדולה, האור בקצה המנהרה עדיין רחוק וחלש יחסית והחברות צריכות לאתר מנועי צמיחה ולהמשיך להתייעל כדי לחזור להרוויח. יכול להיות שהרגולטור יעזור להן בכך, אבל עד שנראה שינוי מגמה בתוצאות הכספיות או אירוע אקסוגני מצד הרגולטור עדיף לדעתנו להמתין ולא להיכנס לפוזיציה במי מהן. לעומת זאת, מנית בזק נראית מעניינת - החברה רווחית והמניה נסחרת במחיר נוח, כך שאפשר לשקול השקעה בה גם לאחר העליות של השנה האחרונה.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. ***המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.