סוף עידן הנפט - מי יהיו המרוויחים והמפסידים?

אלטשולר שחם
|
09 אוקטובר, 2017
גילוי נאות

הקריסה של מחיר הנפט בשנים האחרונות לא הגיעה סתם. אמנם, מחירו של הזהב השחור אכן עלה לנקודה גבוהה של מעל 100 דולר לחבית בין השנים 2012 ל-2014, אבל עדיין, מקורה של הירידה בין היתר טמון במהפכת האנרגיה הירוקה המתרחשת לאחרונה. בשנים האחרונות התגברה המודעות הציבורית לזיהום האוויר וההשלכות ההרסניות של השימוש בחומרי גלם מזהמים, וזה הוביל להתרחבות השימוש במקורות אנרגיה חלופיים, נקיים, כגון אנרגיה סולארית, טורבינות רוח, גז טבעי וביוגז כבסיס לייצור חשמל. ישראל עדיין נשארה מאחור בחדירת האנרגיה החלופית הזו, אבל בארה"ב ובאירופה כבר מייצרים היום כשליש מהחשמל ממקורות מתחדשים, והכוונה היא לגדיל את היקף השימוש באנרגיה הירוקה ל-50% ויותר בעתיד.

אחד התחומים בו המהפכה הזו באה לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר הוא תחום הרכב. בראש ובראשונה, בגלל החמרה דרמטית בתקנות פליטת האוויר המזהם, בעיקר בארה"ב ובאיחוד האירופי. גרמניה כבר ידועה בתור אחת המדינות המובילות בתחום, אבל לאחרונה גם צרפת ובריטניה הצהירו על כוונתן לצמצם בצורה משמעותית את מספר המכוניות בעלות בעירה פנימית מזהמת, ובשנת 2040 לאסור בכלל מכירה של מכוניות שמונעות בדיזל ובבנזין. נורבגיה, שהיא יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, אף הציבה יעד שאפתני שעד לשנת 2025 כל המכוניות שיימכרו במדינה יהיו היברידיות או חשמליות בלבד. לאחרונה, הצהירה גם ממשלת סין על כוונתה להפסיק את השימוש בדלקים בעוד 20 שנה.

חברות הרכב בעולם כבר מתכוננות ליישום חזון התחבורה של כלי רכב החשמליים. מי שאולי נחשבת למובילה העולמית בחדשנות ובפיתוח רכבים חשמליים, היא חברת טסלה מוטורס של אילון מאסק. חברת הרכב השבדית וולוו הצהירה כי ב-2019 כל רכביה יהיו בעלי מנוע חשמלי, וגם יצרניות מכוניות היוקרה - ב.מ.וו. הודיעה שבעתיד מרבית המכוניות שתייצר יהיו היברידיות וחשמליות.

מחירם של רכבים חשמליים עדין יקר יותר מזה של רכבים המונעים בבנזין, הוצאות תחזוקה נמוכות וצפי לתפקוד לאורך שנים רבות יותר מורידים למעשה את העלות האפקטיבית שלהם ביחס למכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית. לכן, אנחנו שותפים להערכות של רבים מהמומחים בתחום כי המעבר לרכבים היברידיים וחשמליים יואץ בעתיד. חשיפה לתחום אפשר לקבל על ידי השקעה במניות של חברות רכב מובילות וחדשניות כגון BYD Auto – יצרנית הרכבים המובילה בסין, שמתמחה במיוחד בייצור מכוניות חשמליות והיברידיות, וכן בחברות ייצור מנועים כגון יצרנית המנועים האמריקנית המובילה Cummins.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.