מהם היתרונות של קרן השתלמות?

דפי צבר מוטורין
|
04 יוני, 2018

קרן השתלמות נחשבת להטבה משמעותית.

 

מהם בעצם היתרונות של קרן ההשתלמות שהופכים אותה לאפיק חיסכון כדאי במיוחד?

רבים לא יודעים שקרן השתלמות היא אחד מאפיקי החיסכון המשתלם ביותר שקיים כיום. היתרון המשמעותי ביותר בקרן השתלמות לשכירים הוא שעל כל שקל שאתם חוסכים על חשבונכם בקרן, המעסיק שלכם, על פי רוב, יפקיד  3 שקלים – תלוי בהסכם העבודה, כך שקרן השתלמות שקולה למעשה לתוספת שכר. עצמאים המפקידים לקרן השתלמות יכולים ליהנות מהטבות מס על הפקדה שאינה עולה על 4.5% מהכנסתם בהתאם לתקרת ההפקדה המתעדכנת מדי שנה. גם עצמאים וגם שכירים המפקידים לקרן השתלמות נהנים מפטור ממס על הרווחים שנצברו בקרן עבור הפקדות שנתיות שלא עולות על תקרת ההפקדה המותרת. בשנת 2018 תקרת ההפקדה לעצמאי עומדת על 18,240 ש״ח. בנוסף, קרן השתלמות מאפשרת לחוסכים בחירה מבין מסלולי השקעה מגוונים ברמות סיכון שונות המתאימות להעדפות של חוסכים שונים. כל מסלולי ההשקעה מנוהלים על ידי מנהל השקעות מקצועי וניתן לעבור בין המסלולים בכל עת בלי לשלם על כך מס.

 

אלה הטבות משמעותיות. האם זה חיסכון לטווח בינוני או לטווח ארוך?

קרן השתלמות במקורה היא חיסכון לטווח בינוני של שש שנים, כאשר כספי הקרן היו מיועדים למימון השתלמויות לעובדים. גם כיום, אפשר למשוך כספים מקרן ההשתלמות לצורך השתלמות מקצועיות או לאחר גיל הפרישה כבר לאחר שלוש שנים, אך משיכה בנסיבות אחרות אפשרית רק לאחר שש שנים. ממועד זה, הכסף ניתן למשיכה בכל עת שתרצו. למרות הייעוד המקורי של קרן ההשתלמות רובנו נוטים לחשוב עליה כעל הזדמנות פז לחופשה משפחתית, להחלפת הרכב ברכב חדש או אפילו לשיפוץ קטן בבית. כסף זמין לכל הפינוקים שתמיד רצינו. יחד עם זאת, מאחר שקרן השתלמות מציעה הטבות מס כל כך משמעותיות, כל שנה נוספת שנשאיר את הכסף בקרן תניב לנו רווחים נוספים ותגדיל את הטבות המס שנוכל לקבל. כיום, כאשר תוחלת החיים עולה, החיסכון שצברנו בקרן הפנסיה לא תמיד מספיק לנו. אם נשאיר את קרן ההשתלמות עד לגיל הפרישה נוכל ליהנות מתוספת משמעותית לפנסיה שלנו. כך נוכל להרוויח פעמיים: גם נגדיל את החיסכון הפנסיוני וגם ניהנה מהטבות מס בהיקף גדול יותר.

 

להשאיר את קרן ההשתלמות עד הפנסיה זה באמת רעיון מצוין, אבל מה קורה אם אנחנו צריכים כסף זמין כבר היום? אילו חלופות עומדות בפנינו מבלי לשבור את קרן ההשתלמות?

קרנות ההשתלמות מציעות לחוסכים אפשרות לקחת הלוואה על חשבון סכום החיסכון שצברו בקרן. ההלוואות ניתנות בתנאים אטרקטיביים מאוד בריביות נמוכות בהשוואה להלוואות אחרות הקיימות בשוק ועם אפשרות לפריסת החזרי ההלוואה על פני תקופה שיכולה להגיע גם לשבע שנים. אם קרן ההשתלמות שלכם כבר נזילה, כלומר עם וותק של יותר משש שנים, תוכלו לקבל הלוואה בשיעור הקרוב ל-80% מסכום החיסכון בקרן. ההלוואות ניתנות בכפוף לחיתום הבוחן את היכולת שלכם לעמוד בתשלום החזרי ההלוואה. אם קיבלתם הלוואה מקרן ההשתלמות תוכלו להמשיך לחסוך בקרן ולצבור תשואה על החיסכון גם במשך תקופת ההלוואה. שימו לב כי לא ניתן להעביר את קרן ההשתלמות לחברה אחרת לפני שתסיימו להחזיר את ההלוואה במלואה. 

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.