דווקא עכשיו: חיסכון ליום סגריר

תקופות של אובדן הכנסה זמני או פיטורים כפי שרבים חוו במהלך משבר הקורונה, מדגישות את הצורך בחיסכון ליום סגריר. גם חיסכון נמוך יחסית, של 200 או 300 שקלים בחודש יכול להצטבר לסכום משמעותי כעבור מספר שנים

אלטשולר שחם
|
12 מאי, 2020

משבר הקורונה יצר מציאות שרק לפני מספר חודשים לא ניתן היה אפילו לדמיין. עצירה של טיסות וחופשות, סגירה של עסקים ופגיעה בתרבות הפנאי ובפעילויות ספורט קבוצתיות. בימים אלו, מונחים כמו ריחוק חברתי או 'הנורמלי החדש' הפכו לשגורים וההתנהלות היום יומית שלנו השתנתה.

 

משקי בית רבים מתמודדים עם השפעות כלכליות שימשיכו לתת אותותיהן גם בחודשים הקרובים, אולם במקביל אי אפשר להתעלם מכמה השפעות חיוביות שהמשבר הביא עמו. זמן מבורך עם הקטנטנים בבית, השפעות סביבתיות חיוביות ופסק זמן ממרוץ החיים – פריווילגיה שאנחנו לא זוכות לה בדרך כלל. המשבר גם גרם לנו להבין שאין זמן טוב מהיום כדי להתכונן למחר.

 

כנשים וכאימהות, אין לנו רגע דל. אנחנו נדרשות לבצע אינספור משימות הנוגעות לבית, לילדים, לקריירה ולהתפתחות האישית שלנו. חובשות המון כובעים במקביל. בין הרצון לדאוג למשפחה ולסובבים, אנחנו לא שוכחות לפנות גם זמן לעצמנו, שהוא רק שלנו. לצד כל אלו, יש עוד דבר שלא כדאי להזניח – חיסכון שישמש אותנו לכל מטרה ובעיקר ליום סגריר. אנחנו אולי חושבות לעיתים קרובות על הצורך לחסוך כסף, אך לא תמיד אנחנו פועלות באקטיביות כדי לדאוג לכך. לא חסרות סיבות לדחות את נושא החיסכון: הוצאות גדולות ולא צפויות, דחיינות וגם נטייה טבעית לחשוב ש"יהיה בסדר" – כל אלה עשויים לגרום לנו לזנוח את הנושא החשוב הזה. חשוב להבין שתכנון העתיד אינו דבר שאורך שבועות, גם לא חודשים. מדובר בשנים ארוכות של התמדה, ביצוע בחירות מושכלות וקבלת החלטות בהתאם למצבים שונים בחיים.

 

סכום נמוך יחסית בכל חודש

כשמדברים על חיסכון שמטרתו לאפשר לנו להתמודד עם הוצאות לא צפויות או תקופות בהן יש ירידה בהכנסות, אין הכוונה לסכום התחלתי או חודשי גדול בהכרח. אפשר לחסוך גם מאות שקלים בודדים בחודש, 200 או 300 שקלים שיכולים להצטבר במשך הזמן לסכום משמעותי ולסייע במצבים של אי ודאות בדומה לאלה שאפיינו את משבר הקורונה. הפקדה של 200 שקלים בכל חודש למכשיר חיסכון שמשקיע בשוק ההון כמו קופת גמל להשקעה, יכולה להצטבר בתוך 10 שנים לסכום של כ-28,000 שקלים. חיסכון של 300 ₪ בחודש עשוי להניב כ-42,000 ₪ בתוספת התשואה הממוצעת שניתן להשיג בשוק ההון*. המשמעות היא שהפקדות חודשיות קבועות לאורך זמן, גם אם מדובר בסכומים נמוכים יחסית, יכולות להניב סכום משמעותי כעבור מספר שנים.

 

קופת גמל להשקעה מאפשרת הפקדה של סכומים קטנים (עד 71,000 ₪ בשנה לכל ת.ז) וגמישות מלאה בהפקדות. כך למשל, אפשר לבחור בהוראת קבע או בסכום חד פעמי (או שילוב של שניהם). את החיסכון אפשר למשוך בכל זמן שבוחרים בכפוף לתשלום מס רווח הון של 25% בדומה למכשירים אחרים בשוק ההון. יתרון נוסף של קופת גמל להשקעה הוא מבחר מסלולי ההשקעה כך שכל אחת יכולה לבחור במסלול עם רמת הסיכון שמתאימה לצרכים ולמטרות ההשקעה שלה.

 

חוסכות שתקופת ההשקעה שלהן מוגדרת לזמן ארוך מאוד, יכולות לשקול בחירה במסלול עם חשיפה גבוהה יחסית למניות, על מנת להגדיל את פוטנציאל התשואה. מנגד, כאשר מדובר בטווח השקעה קצר או בינוני אפשר לשקול בחירה במסלול כללי עם רמת סיכון בינונית או מסלול אג"ח הנחשב להשקעה סולידית. במקרה של שינויים מהותיים בחיים, שמשפיעים על מטרת החיסכון והטווח שלו, אפשר לבחור לעבור בין המסלולים באופן חופשי ללא עלות.

 

יכולת להתמודד עם הוצאות לא צפויות

אם עד היום הגדרנו את מטרות החיסכון בצד בעיקר למטרות כמו שיפוץ הבית או החלפת הרכב, כעת, לאור ההשלכות הכלכליות העמוקות של משבר הקורונה אנחנו מבינות שיש מטרה חשובה והכרחית לא פחות. ההבנה שאין לנו יכולת לדעת מה צופן העתיד, חידדה את הצורך להגיע מוכנות אליו ככל שניתן.

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *הנחות לחישוב: תשואה ממוצעת שנתית של 4% ברוטו ודמי ניהול של 0.99% בשנה. מידע זה אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס על ידי יועץ/משווק או יועץ מס בעל רישיון עפ“י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ואין בו כדי להחליף  את הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי. אלטשולר שחם עוסק בשיווק השקעות ובשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ) ולו זיקה למוצרים המנוהלים על ידו. אין באמור התחייבות החברה להשגת תשואות ואין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד. לבית ההשקעות אלטשולר שחם עשוי להיות עניין אישי בנושא הסקירה.