קרנות סל: השקעה במדד ולא בכל מניה בנפרד

מה ההבדל בין קרנות סל לתעודות סל, מה קרה בעקבות הרפורמה בתחום ואיך בוחרים באיזו קרן סל להשקיע?

"מה ההבדל בין קרנות סל לתעודות סל". אינפוגרפיקה של מטבעות
אלטשולר שחם
|
17 אוגוסט, 2020

כדי לענות על השאלה איך משקיעים בבורסה, כדאי להבין רגע לפני את ההבדל בין השקעות פסיביות להשקעות אקטיביות. בהשקעה אקטיבית יבצע המשקיע או מנהל ההשקעות ניתוח מעמיק על כל נייר ערך, תוך שהוא מקדיש זמן ומאמץ כדי לאתר את ניירות הערך בעלי הפוטנציאל הרב ביותר ואת העיתוי המתאים לקנות או למכור אותם. בהשקעה פסיבית, מנגד, עוקבים אחרי נכס בסיס מסוים כמו מדד מניות, סחורות או מטבע. כך למשל, מכשיר שעוקב אחרי מדד ת"א 35 יכלול את המניות המרכיבות את המדד, במשקל בו הן מופיעות במדד, כאשר המטרה היא להשיג את התשואה שמניב נכס הבסיס (המדד או הסחורה, למשל). המשמעות היא שמשקיעים בקרנות סל מפחיתים מאוד את הסיכון ואת התלות בשיקול דעת המנהל. בהשקעה אקטיבית, התוצאה תושפע בעיקרה מהחלטות המנהל אשר מושפעות מגורמים רבים, ואילו בהשקעה פאסיבית נותר בעיקר סיכון פער העקיבה (עליו נפרט בהמשך) אשר מושפע מפחות גורמים. נקודה נוספת היא התחרות הגבוהה בין המוצרים הפאסיביים השונים: מכיוון שעולם המוצרים הפאסיביים מאופיין בתחרות בין יצרנים שמוכרים מוצרים כמעט זהים, דמי הניהול בו נמוכים יותר בהשוואה לעולם האקטיבי, שבו ישנה שונות גבוהה יותר בין המוצרים כתוצאה מהמאפיינים השונים של מנהלי ההשקעות והאסטרטגיה בה הם נוקטים.

 

קרנות הסל עוקבות אחרי מדדים שונים, כמו מדדי מניות, אג"ח וסחורות – כלומר משתייכות למכשירי ההשקעה הפסיביים. קרנות הסל עושות מאמץ מיטבי להשיג את תשואת נכס הבסיס אחריו הן עוקבות, בדומה לקרנות נאמנות מחקות. רוב המשקיעים אינם יכולים לקנות בעצמם את כל הנכסים שמרכיבים מדד מסוים. קרנות הסל הן הפתרון במצבים כאלה כיוון שהן מאפשרות למשקיעים לעקוב אחרי המדד או נכס הבסיס, מבלי שיצטרכו לרכוש את ניירות הערך בעצמם.

 

תעשיית קרנות הסל החלה להתפתח בארה"ב בשנות ה-90 של המאה הקודמת. עוד לפני כן ניתן היה להשקיע בקרנות נאמנות שעקבו אחרי מדד מסוים אך קרנות הסל, שנקראות בארה"ב ETF (ראשי תיבות של Exchange Traded Fund), הביאו עמן מספר חידושים. ניתן היה לסחור בהן לאורך כל שעות המסחר, זאת בניגוד לקרן נאמנות אשר המשקיעים יכולים להעביר הוראות קנייה ומכירה עד שעה מסוימת, ומחירה נקבע בסוף יום המסחר. מחיר הסגירה יהיה  גם מחיר הפתיחה ביום המסחר הבא.

משקיע בקרן סל מקבל יחידות השתתפות בקרן, בהתאם לגובה ההשקעה שלו. הכספים מוחזקים ומנוהלים בתוך חשבון נאמנות השייך למשקיעים, מאפיין המספק הגנה לכספי המשקיעים, מאחר שהם אינם תלויים במנפיק הקרן.

מה הבשורה שהביאה הרפורמה בתעודות הסל?

בשנים האחרונות עבר ענף תעודות וקרנות הסל בישראל שינוי משמעותי. עד אוקטובר 2018 ניתן היה להשקיע גם בתעודת סל – מכשיר פיננסי שעוקב אף הוא אחרי מדד מסוים. ההבדל הוא שמנפיקי תעודת הסל, כלומר הגופים המנהלים אותה, התחייבו להשיא למשקיעים את אותה התשואה של המדד או של נכס הבסיס. בקרן סל לעומת זאת, אין התחייבות כזו, אלא רק התחייבות לעשות מאמץ מיטבי כדי להתקרב לתשואת המדד, כיוון שההתחייבות של מנפיקי תעודת הסל חשפה אותם לסיכון, במקרה שבו לא יצליחו להשיג את התשואה המובטחת.

בנוסף, השקיפות בתחום תעודות הסל לקתה בחסר, והפיקוח עליהן היה רופף יותר. מסיבה זו, הוחלט לבצע רפורמה בענף באמצעות תיקון 28 לחוק ההשקעות – במסגרתו הפך ענף תעודות הסל בישראל לקרנות סל. הן הוכנסו תחת חוק השקעות משותפות בנאמנות, ומבחינת המבנה המשפטי שלהן הפכו לקרנות נאמנות הכפופות לרגולציה של רשות ניירות ערך.

אחרי אילו מדדים ניתן לעקוב באמצעות קרנות סל?

ניתן לעקוב כמעט אחרי כל מדד בישראל ובעולם, למשל מדדים כגון ת"א 35, ת"א 125, מדד הבנקים, מדד הבלוטק ועוד; בחו"ל ניתן לעקוב אחרי המדדים המובילים בארה"ב ובאירופה, אחרי סחורות, ענפים ועוד.

למי מתאימה השקעה בקרנות סל ומה היתרונות המרכזיים שלהן?

השקעה בקרנות סל מתאימה למשקיעים המעוניינים בהשקעה פסיבית, המאפשרת להם לעקוב אחרי נכס הבסיס בלי מאמץ – ותוך קבלת תשואה קרובה ככל הניתן לזו של נכס הבסיס. אחד היתרונות המרכזיים של השקעה בקרנות סל הוא הפיזור הרחב והגיוון שהן מעניקות לתיק ההשקעות.

מהי רצועת ביטחון בקרן סל?

כאמור, קרנות סל אינן מחויבות להשיג את תשואת המדד המדויקת, אלא רק לעשות את המאמץ הטוב ביותר כדי להגיע אליה. על מנת להגביר את ביטחונם של המשקיעים בקרנות פותח בחלק מהקרנות מנגנון של "רצועת ביטחון", או, דמי ניהול משתנים. במנגנון זה, אם חברות ניהול התיקים הצליחו להשיג תשואה דומה לזו של המדד או אף גבוהה ממנו, הם יקבלו שיעור גבוה יותר של דמי ניהול; מנגד, אם תשואת הקרן נמוכה יותר מזו של המדד, מנהליה ישלמו למשקיעים חזרה חלק מדמי הניהול. כאמור, רק בחלק מהקרנות קיים מנגנון זה.

השוואת קרנות סל

כשבוחרים קרנות סל, דמי ניהול הם רק אחד הפרמטרים שיש לבדוק.

פרמטר מרכזי נוסף הוא פערי עקיבה, כלומר עד כמה מנהלי הקרן הצליחו להתקרב למדד שאחריו הם עוקבים. ייתכן מצב בו תשואת המדד היא 3%, ובעוד שקרן סל א' הצליחה להתקרב אליו באופן משמעותי עם תשואה של 2.9%, קרן סל ב' השיגה תשואה של 2% בלבד – כלומר משקיעיה הרוויחו פחות מהמשקיעים של קרן א'. בסכומי השקעה גבוהים, גם פערי עקיבה שנראים שוליים יכולים להסתכם במאות ואלפי שקלים. לכן, כדאי לבדוק את פערי העקיבה בקרב הקרנות שאתם מתלבטים ביניהם.

כדי לדעת מהו פער העקיבה בקרנות שבהן אתם מתעניינים, בדקו את התשואה של כל קרן בפועל, אל מול התשואה של מדד הבסיס. הפער בין התשואות הוא פער העקיבה, שעשוי להיות שלילי (הקרן השיגה תשואה נמוכה ביחס למדד) או חיובי (הקרן השיגה תשואה גבוהה ביחס למדד).

פרמטר נוסף הוא כמובן רצועת הביטחון – משקיעים רבים מעדיפים חברת ניהול קרנות שמציעה להם דמי ניהול בשיטה זו, המהווה הבעת אמון בכוחה להשיג תשואה דומה למדד. זאת, מאחר שאם החברה לא תצליח להשיג תשואה קרובה לתשואת המדד, יהיה עליה "להיקנס" על כך בדמי ניהול נמוכים, או אף בהחזר כסף למשקיעים. מידע על רצועת הביטחון, אם היא אכן קיימת בקרן הסל הספציפית, ניתן למצוא בתשקיף שלה.

איך משקיעים בקרנות סל?

כמו ניירות ערך אחרים, גם קרנות סל ישראליות ניתן לקנות בבורסה במהלך שעות המסחר. באפשרותם של משקיעים ישראלים להשקיע בקרנות סל בחו"ל, כאשר הרכישה או המכירה שלהם תתבצע במהלך שעות המסחר של הבורסה הרלוונטית. אפשרות מעניינת היא השקעה ב-iShares, חברת מוצרי המדדים הגדולה בעולם, שפועלת בישראל באמצעות אלטשולר שחם. החברה, שפועלת יותר מ-20 שנה בשוק זה, מציעה יותר מ-900 קרנות סל נסחרות. היא בעלת מגוון גדול של מדדי מניות ואג"ח בחו"ל, והודות לעובדה שהיא רשומה בישראל, ניתן לקנות אותה בשקלים.

מחפשים פתרון להשקעה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם>>

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני. *המידע המוצג לעיל מהווה הערכה בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע ו/או להוות התחייבות להשגת תוצאה ו/או תשואה עודפת ו/או תשואה כלשהי לאורך זמן. *המידע המוצג לעיל נכתב ביום 16/8/2020 מבוסס על הערכות שניתנו נכון למועד זה בלבד ויכול להשתנות בכל עת ללא הודעה כלשהי. *המידע המוצג לעיל הוכן ע"י מנהל הקרן ו/או מי מטעמו ומבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. *החברה רשאית לשנות את אופי מדיניות ההשקעה ו/או הרכב הנכסים, בכפוף לתקנוני הקופות ולהוראות הדין. המידע המוצג לעיל, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כניתוח מלא של הנושאים המצוינים בו או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו ואין לראות במידע האמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *מנהל הקרן ו/או החברות הקשורות אליו ו/או בעלי עניין בו עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. *לעורך הסקירה ו/או לבית ההשקעות אלטשולר שחם עשוי להיות עניין אישי בנושא הסקירה. אין באמור להוות התחייבות לתשואה, ואין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד. אין בדירוגי העבר כדי להבטיח דירוגים עתידיים כלשהם. *אין להעתיק ו/או להפיץ ו/או לשדר ו/או לפרסם את האמור, ללא קבלת אישור מראש. העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד.